Jump to content

Nye piler har ankommet hjemmet.


Norwegianwoods

Recommended Posts

Nå har jeg fått de nye pilene jeg har bestilt og jeg er veldig fornøyd med dem så langt :smile:

Det ble Gold Tip Kinetix Big Game XT 200.

Synes de har et veldig bra insert/outsert system med vekter og vektnøkkel slik at man kan skru inn vekter ettersom man ønsker for å oppnå den vekt og foc man måtte ønske i forhold til hva slags jaktspiss man ønsker å bruke.

 

Nå har jeg fått montert sammen pila slik jeg planlegger å bruke den på plains game smygjakt i sommer.

Den har nå 615 grain totalvekt med fluo pink FOBs og fluo pink wraps.

Buen min sender avgårde pila i 260 fps(målt med chrono), som gir meg 92 KE og 0.71 i momentum.

Gleder meg enormt til å bruke dem på jakt i sommer :D

Link to comment
Share on other sites

Vektene er av stål(20 grain) og aluminium(10 grain) og de skrus inn i inserten på baksiden(inne i pila) med en veldig lang vektnøkkel(en slags umbrako) tredd inn fra nock enden.

 

Og ja, det er hos Marius jeg skal jakte.

De første 7 dagene skal jeg være på et rent smygjaktområde for bue. Kun buejakt er tillatt og det er ingen blinds med vannhull og foring. Kun walk and stalk.

De siste 5 dagene skal jeg være på Marius sitt eget område. Der blir det hovedfokus på 1-2 Bushbucks og muligens en Nyala og evt noe annet snacks om jeg har råd :)

Link to comment
Share on other sites

Eg har jakta med Gold Tip Kinetic siden dei kom ut, og må seie at da er svært fode piler. Flyr godt og er svært solide.

Da har vert noen klager på at innsert/outserten bøyer seg ved treff i harde bein. Så eg har forsterka alle pilene mine med ein 2" footing som dekker overgangen mellom pil og innsert.

738169_10151350438215516_950187450_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg måtte nok svelge i meg det siste utsagnet mitt der.

Jeg klarte faktisk å bøye en insert/outsert i 3d blinken min her om dagen......

Tydelig at 615 grains i 260 fps er litt i overkant av hva den insert/outserten liker.

 

Hva har du brukt til å lage den footingen din x-force?

Og hvordan har du montert/festet den?

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt var jeg så dum at jeg sendte en insert prøve i en vanlig konvolutt istedenfor en med bobler for å få rett diameter.

Og den kom ikke helskinna frem...

 

Men jeg har vært i kontakt med Gold Tip, og det viser seg at den butikken som solgte meg pilene, sendte med den gamle versjonen av inserts som Gold Tip har stoppet å lage for en stund siden og lagd nye og sterkere inserts isteden.

 

Gold Tip sender meg nye inserts free of charge, og så får vi se hvordan de er :)

Bra service!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...