Jump to content

Trenger HJELP, ladeutstyr og data


stemelli

Recommended Posts

Hei. Har etter 20 år tatt opp igjen en hobby som jeg koste meg veldig med men ble til slutt dritt lei av å ladde på tusenvis av pistolskudd osv så jeg la laddingen på hylla .

 

Men har nå fått ny giv og er i gang med ladding , men det ar skjedd en del innen faget siden jeg derv på ser jeg . Mye er borte og masse kommet til. Førsteutgaven av ladeboken ser jeg har blitt pensjonist ....

 

Derfor trenger jeg HJELP ........

 

Skal ladde 30-06 . Har norma alaska kuler 11,7 g og norma hylser .

Spørsmålet er valg av krutt samt kruttvekt .

Har tilgang til vithavouri n 150 Kan det brukes .

 

Har funnet ladetabeller på nett men ser ut som kombinasjoner av forskjellige fabrikater ikke er med . Fks norma kuler og vithavouri krutt .

 

Har ett par andre kalibre også så jeg må nok spørre mye .

 

Flott at det finnes en slik side .

 

sm

Link to comment
Share on other sites

I følge Lapua sitt burning chart tilsvarer N150, Norma sin URP.

Jeg ville vel vært litt forsiktig med å lade likt for likt. Men hvis du ser på Lapua sine ladedata, oppgir de ladning for 12 grams Mega med N150. Hvis du bruker disse dataene er du nok på trygg grunn. Antagelig kan du øke startladningen med et par grain, men du bør kanskje holde deg til oppgitt maksladning, selv om Alaska, både er lettere og antageligvis har kortere kontaktflate.

Oppgitte data for 12 grams Mega er:

Startladning, 42,4 grain. Maksladning, 50,6

Det er viktig å begynne med startladning og jobbe seg opp, samtidig som man ser etter trykktegn.

 

Det enkleste vil vel være å kjøpe Norma krutt. Ladedataene for Alaska er her:

 

http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskola ... ringfield/

Link to comment
Share on other sites

Kan man samenligne laddevekt fra for eks en 180 gr. Oryx. Mot, hmm skal vi si nosler accubond 180gr. Og ja, jeg vet at på norma sine sider står det laddeinfo for disse, men dette er kun et eksempel.

 

Spørsmålet er egentlig, hvis man ikke finner ladedata for en kule, kan man samenligne kulevekt med en annen? Hvilke forskjeller må man se på hvis man skal det?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Du kan bruke N150 til 180 gr. kuler i 30-06, men jeg vil sterkt anbefale N160 som standard til den kulevekten. Dette fyller hylsa godt, og gir gode hastigheter. I normale pipelengder på 58-60 cm. bør du bli skeptisk på trykket med mer enn 820-830 m/sek. Vo, hvis du har kronograf da. Med "normale" mantlede blykuler lik N. Alaska kan du begynne 5% under maks, og vanligvis stoppe på ca. 56-57 gr. uten problemer med 1.5- 2 mm. friflukt.

Link to comment
Share on other sites

takker for mange gode svar

 

norma krutt er jo mye dyrere enn vhitavouri så det er derfor jeg ønsker å kombinere.

Kansje noen kan fortelle meg hvorfor det er slik ?

 

Liker alska kulen. Bruker og brukte alaska kulen på elgjakt og har kun gode erfaringer med den.

Bruker den i 8x57 også . Skal etter hvert lade 8x57 også da jeg har en nr lik tyskmauser som jeg brukte i mange år til storviltjakt og rovviltjakt .

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forstod riktig så må du ikke bruke kun Norma krutt til Norma kuler. Alle krutt med en egnet forbrenningshastighet kan kombineres med alle for kaliberet egnede kuler. Noen i Norma kjeden tar ekstra betalt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor Normakruttet er dyrere må Norma svare på, det er jo vanlig at det er prisforskjell på merker uansett type vare...

Du kan bruke hvilke som helst kruttmerke på hvilke som helst kule, dersom brennhastighet mm. passer.

Men at Norma kun oppgir ladedata for Normakrutt til ei Norma kule, er vel ikke så rart...

:winke1:

Link to comment
Share on other sites

Helt forståelig det ja .....

 

Men mener å huske ( lagnt tilbake ) at de forskjellige produsentene oppga data med egne og andres produkter . Eller er det jeg som husker feil ? Nåja ikke viktig egentlig . Kan jo bare spørre her .... :D .

 

Takk for tilbakemeldinger. Er mye kunnskap her ser det ut til . Bra for en rusten fyr dette her .

Link to comment
Share on other sites

takker for mange gode svar

 

norma krutt er jo mye dyrere enn vhitavouri så det er derfor jeg ønsker å kombinere.

Kansje noen kan fortelle meg hvorfor det er slik ?

 

Liker alska kulen. Bruker og brukte alaska kulen på elgjakt og har kun gode erfaringer med den.

Bruker den i 8x57 også . Skal etter hvert lade 8x57 også da jeg har en nr lik tyskmauser som jeg brukte i mange år til storviltjakt og rovviltjakt .

Viht N160 får du vel til samme pris som N150, og da finner du ladedate i Ladeboken nr 4 for 180gn kuler. Se på nb.no og søk på ladeboken så finner du utgave nr 4 der til fri lesing. Side 382 har ladedata for 180gn Hammerhead kule som vel er litt av samme ulla som Alaska.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...