Jump to content

Fersk hjemmelader - er dette en fornuftig&trygg stige?


sebek

Recommended Posts

Hei,

 

jeg har nettopp kommet i gang med å lade selv, kaliber 308win. Foreløpig har jeg prøvd ut 150gr Nosler BST med ok resultat mtp presisjon, og Lapua Scenar 155gr med endel dårligere samlinger. Jeg har kun Norma 202 krutt, og har tatt utgangspunkt i Normas data:

http://www.norma.cc/en/Ammunition-Acade ... inchester/" target="_blank

For scenaren brukte jeg data for Sierra match king med samme kulevekt, og satte opp en stige innenfor maks og min for den. Nå har jeg kjøpt inn Nosler Custom Competition 168gr, og tenkte å gjøre tilsvarende: ta utgangspunkt i Normas data for Sierra match king 168gr, og lade en stige fra min til maks i 0.5/0.4 gr inkrementer. Jeg får også et aldri så lite mating/magasinproblem med 71mm COL, og tenker å lade 0.1-0.2 mm kortere patroner.

 

Er det greit å gjøre dette, bruke data for matchking for scenar og Nosler CC med samme kulevekter, og har et såpass lite avvik i COL betydning for trygg maksladning?

 

EDIT:

Lapuahylser, federal hetter. Noen nye, noen engangsskutt og halspresset

Link to comment
Share on other sites

Har med hell brukt 168gr Sierra MK og 202 krutt, dette ga god presisjon og bør ikke bli dårligere med Nosler kula.

Ellers vil jeg anbefale å lade med N140 i 308w, litt billigere krutt.

 

Å lage patronene kortere vil være helt uproblematisk. COL på 70mm går bra.

 

Begynn med 40gr Norma 202 og lad deg opp mot 43gr. Jeg pleier å lade med i stiger med 0.5gr.

Husk å se etter trykktegn hele veier, ingen børser er like.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...