Jump to content

Max lading i Chiappa laget bøylerifle i 45LC


Skivebom!

Recommended Posts

Hei,

 

Har ei Chiappa laget bøylerifle i .45LC.

 

Link til børsa-----> http://www.chiappafirearms.com/product/817

 

Lurer på om noen vet hvor kraftig lading som går i disse riflene? Har søkt en del på nett men liksom ikke funnet noe som sier hva som er max.

Kulevekter jeg er har for hånd er 250grs bly og 328grs bly. med og uten GC.

 

Setter pris på om noen har kurant ladedata.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Takker for innput her.

 

Hassel, Jo er stor fornøyd med jernet ;) eneste jeg ikke liker er baksiktet montert på løpet." http://homesteadparts.com/shopcart/pid_1285.htm" target="_blank "

Dette er hengslet om du skjønner. Og vill da være veldig ustabilt.

Plana er vel å vippe dette ned når det etter monterte siktes som står på grepet vippes opp og skal brukes.

Noe ala dette: http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/174097" target="_blank

 

Ser pent ut men i praksis ikke veldig brukervenlig ut i felten etter min mening. Har fått tak i nytt sikte nå men ikke fått byttet enda. Siktet som står på nå var bedre festet enn jeg hadde forventa så ville ikke banke slik att jeg øderlegger noe. så må vel en børsemaker til.

 

Men når jeg bruker sikte som er montert bak på grepet er presisjon upåklagerlig.

 

92 mekaniskem går også veldig glatt. ikke max erfaring med bøylerifler men hat prøvd en winchester mod 94. i 44-40 den kan ikke samenlignes etter min mening.

Har også testet en moderne Marlin i .357 mag med sideutkast. den var også glatt og fin så ble faktisk overasket over hvor bra jeg syntes 92 mekanismen var sammenlignet med den.

 

Har lagt ved noe ladedata. Innvendinger taes mot med takk!!

Tar og forbehold om skrivefeil her. det er ikke min stærke side!!

 

 

45 colt

 

Willy H Bly* 243,4 grs* N-320 * 7,5 grs

Willy H Bly* 243,4 grs* N-340 * 8-9 grs

 

45 Colt P+

 

Bly Hull Spiss* 328 grs* N-110* 17 grs

Bly uten GC* 245 grs* N-105* 15 grs

Bly uten GC* 245 grs* N-110* 19-21 grs

Link to comment
Share on other sites

Nå er 1894 winchester mekanismen det dårligste alterantivet til pistolpatroner, så det er jeg eneig med deg i. Personlig så tror jeg ikke foldesiktet gir deg noen utpreget problemer, men har grei erfaring med Tang sikter på flere LA rifler.

Som nevnt er 92 en "sterk" mekanisme, men jeg ville vært forsiktig med den +P dietten du har lagt opp til. Selv om Chiappa også lager 1892 i 44 magnum

Link to comment
Share on other sites

 

Har lagt ved noe ladedata. Innvendinger taes mot med takk!!

Tar og forbehold om skrivefeil her. det er ikke min stærke side!!

 

 

45 colt

 

Willy H Bly* 243,4 grs* N-320 * 7,5 grs

Willy H Bly* 243,4 grs* N-340 * 8-9 grs

 

45 Colt P+

 

Bly Hull Spiss* 328 grs* N-110* 17 grs

Bly uten GC* 245 grs* N-105* 15 grs

Bly uten GC* 245 grs* N-110* 19-21 grs

 

Hvor har du hentet disse dataene fra? Lader for ruger selv, og alt av trykkskutte data er fint som sammenligningsgrunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Data over er funnet stort sett på nætt og her inne blant annet. Colt ladinger står også i ladeboken.

Men som nevnt over så lurer jeg på hva folket mener om disse ladingene? og om di vill være egnet til min chiappa. Om ikke de er egnet, hva vill være egnet som er opp mot max.

Har og en FA i 454 casull jeg mener skal tåle disse +P ladingene uten problemer. men jeg ville høre her inne hva chiappan tåler før jeg jeg begynner å experimentere for mye.

 

Så bør jeg styre unne N-105 og N110 krutt fullstendig å kjøre kun koseladinger med N-340.? snakker her da om bly kule i 250 grs.

Om man vill feks bruke på rev jakt eller lignende?

Vet det finnes andre alternetiv til våpen som kanskje er bedre egnet. men syns presisjon og bruker vennlighet er helt OK Så hvorfor ikke ha noen jakt ammo liggende?

 

Å vill dette kalibre være egnet til rådyr?

Link to comment
Share on other sites

Å vill dette kalibre være egnet til rådyr?

 

Hvor egnet det er, er vel litt subjektivt. Jeg har jaktet rådyr med både 357mag og .44-40WCF

.375 Mag følte jeg var litt snaut, mens .44-40 fungerte bra, så da vil sikkert .45 Colt fungere like bra, eller bedre. *

 

Når det gjelder p+ ladninger i bøylerifler, ville jeg heller gått for "p-" Selv i en 92, men så liker jeg å ha marginene på min side :-)

 

 

Edit * Men 6,5x55 er av og til enda bedre......

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...