Jump to content

identifisering av m98


raybotn

Recommended Posts

Hei

Og takk for en flott tråd i et flott forum.

 

Jeg er oppsatt med 2 stk Mausere.

1 stk M98 30.06 og 1 stk m67 6.5x55

 

m67'en kjenner jeg historien til, men m98'en aner jeg ikke noe om, bortsatt fra at min bestefar kjøpte den i Trøndelag et sted.

Hvem som har eid den i Norge er ikke noe jeg bryr meg om.

Men hadde vært morro å funnet ut hvor den er laget og hva merkingene betyr.

 

Så hvis noen kjenner til nettsider med litt info, og vil dele dette med meg er det kjempefint.

Har funnet en polsk side (http://www.mauser98k.internetdsl.pl/indexen.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank).

 

Merking på m98 er:

* oversiden på fremre ring er merket: 42 (Mauser AG Oberndorf) og 1940 (årstall) Har jeg rett?

* venstre side har stor ørn og et firesiffret nr (våpennr.) Starter på 9 og slutter på 2. I tillegg er det 2 stk. K'er rett under tallene.

* høyre side er merket med 3 stk små ørner med tallene 655 under hver.

 

Har ikke blitt merket med norsk våpennr. Er kun det originale. Ikke merket med Hær el. lignende.

Den store ørnen har blitt forsøkt fjernet med en grov fil. Så jeg ser ikke om det er et hakekors under den.

 

Er det noen som kan mye mauserhistorie som kan fortelle meg hva alt dette betyr?

 

Og til slutt. Finnes det en pipe som er tilnærmet lik den som sitter på m67 banemauser, men i kal. 30.06? Skal brukes på jakt, så den må ikke være 70 cm. Er klar over at jeg kan kjøpe nye hos forhandlere. Men aner ikke hvilken type/merke jeg skal se etter.

 

33jtixx.jpg9lg21j.jpg30bfb0x.jpg

 

Edit: Nytt og rett årstall og bilder

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...