Jump to content

Interesse for mini flåkurs av rødrev?


Toby

Recommended Posts

Hei Kammerater!

Jeg har iår begynt å flå revene jeg klarer å skyte. Jeg har så langt flådd 3 stk med vekslende hell(2 tisper og en hannrev). De 2 tispene gikk ganske bra(noen små hull her og der) men var litt plunder med hannreven særlig rundt utstyret. Bruker nå opptil 2 timer å få av frakken på mikkel, noe som er ihvertfall 1,5 t for lenge. Jeg har den første revejakt filmen til Gordon Fjeld som viser en god del flåing og har saumfart nettet etter video og andre instrukser. Ser at alle har sin vri på hvordan de flår mht om de lar beina være på osv.

Er i det forbindelse i startfasen til å se om det er interesse å få til en flåkurs (1 dags varighet) hvor folk som er interessert å lære pelsing/taning på riktig måte kan bli instruert av en som kan. Jeg tenker max 5-10 stk og at alle har/tar med en rev som de kan flå. Helst Oslo/Bærum/Drammen området. Hvis noen har innspill eller forslag til instruktør,dato, lokale osv kan vi enten ta det i åpent forum eller på PM.

Jeg synes at det er synd å ikke tar være på en flott resurs!

Toby

Link to comment
Share on other sites

Trening gjør mester. Regner med at teknikken er rett, det er bare så klundret til å begynne med. Bruk gjerne skalpell til snittene, dra halebenet ut før du snitter opp haleskinnet, bruk avbiter på tærne. Heng den opp i en solid krok etter de flådde bakbeina og dra. Ikke bruk kniv rundt "utstyret", bare løsne penis ved å presse en finger under penisbeinet og ta tak med to fingre med andre hånden og dra løs skinnet. Til slutt må du finsnitte rundt ører, øyne og lepper.

Bruk god tid på skrapingen, som du gjør med skinnet tredd på en glatt rund stokk.

 

PS. Det er mye lettere å flå reven når den er varm enn etter den er blitt kald.

 

Kjenner desverre ingen i området ditt som kan dette. Kan kanskje høre med lokale jeger og fisk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...