Jump to content

Merkel


Hjortejeger89

Recommended Posts

Har skutt en del med Helix og gjort litt eksperiment med pipe ut inn flere ganger og fortsatt skyting på samme blink ,( 30 skuddserie ) og for det første er pipeskift så enkelt og genialt at det er en fryd men det mest geniale er at det finnes ikke avvik i treffpunkt. Er alle like stabil er dette våpnet unikt . Ja egentlig unik er denne rifla når man ser detaljene . Detaljen bare bare ved kaliberskift (magnum) med pipe/hylsehode er en automatisk håndvending uten noe verktøy . Oppspenner og ikke og glemme integrerte baser frest i kassa med noe som alle har (weawer ringer) bare og skru rett på . Konkurerer vi Blaser her er den ikke på banen i heletatt da du faktisk må betale like mye for en kikkertmontasje til de som ei billig børse . Helix'n har et nydelig grep og vektfordeling ( 2.8 kg ) og rettrekkermekanismen er bare best . Dette er uten tvil den beste systemrifla pr. i dag og ingen ved siden av . Jeg har en eneste ting jeg kan utsette på den etter min mening og det er kolben at den er så lav.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en helix i 6,5 og 9,3 selv. Støtter innlegget over. Kan også nevnes utmerkede stålsikter for jakt på korte hold - minus at siktejusteringsverktøy for dette ikke følger med. Mitt var dog godt innenfor på 50 meter fra fabrikk.

 

Sliter med utkast i 6,5. Min teori er: pga standardmagasin som går fra 6,5 opp til 8x57 er det en del "tomrom" i magasinet. Det virker som patron 2 beveger seg i det jeg kamrer patron 1, og kommer i dermed i en posisjon som gjør at tomhylsen kolliderer og man får ufullstendig utkast. Ikke opplevd dette ned 9,3 - men der har jeg ett magasin som er designet for den patronen. Nå har det også kommet 5-skuddmagasin.

 

Jeg vurderte selv et magnum-kaliber da jeg kjøpte riflen. Selgeren anbefalte den gang ikke dette våpenet i magnum pga. den lave vekten. Har ikke prøvd selv.

 

Anbefales alikevel på det sterkest. God presisjon, lett og kort våpen og genial mekanisme for både pipeskift og repetisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Støtter meg til de positive utalelsene over . Har nå brukt helix kun en sesong , men er så langt kjempefornøyd . Har våpnet i 6.5-55 , og jeg har ikke opplevd maken til presisjon på noe annet våpen . Femskudds serie i benk kunne tettes med 2 klistrelapper . Har kjøpt pipe i 9.3-62 , men har ikke fått testet den enda . Fikk smøyd på en swarovski z6 med lav montasje så den ligger perfekt ved raske skudd . Eneste svakhet jeg kan se er forskjefte med trykk knapp . Denne kan teoretisk gå opp , og når rembøylen er festet i denne så kan våpnet deise i bakken . Ikke noe morro med en kikkert montert . Dette har meg bekjent merkel tatt konsekvensen av , og lever nå en låsbar skrue som vries en halv omdreining og låses . Det jeg savner er at rifla ikke ble levert med noen slags redskap . Savner nøkkel for demontering av kolbe , og justering for sikter .

Mvh.Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller precisionen, så håller Merkel KR1 minst lika bra klass som Blaser och Sauer. Jaktidningen "Vapentidningen" gjorde 2006 ett test med 10 stycken vapenpaket för 25000 svenska kronor (med i testen fanns även Blaser Sauer och Mauser). I testen provsköts varje vapen med fem olika patronsorter (treskottsserier med 30-06) för att testa precisionen. Om jag kommer ihåg rätt så hade Tikka T3 det sammanlagt bästa testresultatet, och Merkeln tror jag hamnade på en tredjeplats, detta på grund av att det var en ammunitionssort det inte sköt så bra med. Däremot hade Merkeln den bästa serien av alla vapen, 7,5 mm på 100 m. Så precisionsmässigt står den sig bra .

 

Jag använder 6,5x55 pipan mest för övningsskytte och för lite toppfågeljakt under januari. Som ammunition använder jag Vulcan 15 g till 9,3x62 och Vulcan 10 g till 6,5x55. Numer handladdar jag den mesta ammunitionen själv.

 

Balansen i vapnet är mycket bra. För egen del ligger balanspunkten kvar på samma ställe när jag plockar på och av kikarsiktet, men det kan ju bero lite på vilket sikte man använder (själv har jag ett Bushnell Elite 3200 3-9x40).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...