Jump to content

Ny rifle 22-250, gode råd.


skarja

Recommended Posts

Er ny på kammeret men har fulgt frå sidelinja i lengre tid, har fått masse god hjelp og mange gode råd herifrå :D

Har no bestemt meg for og kjøpe ei ny rifle i kaliber 22-250 og har sett litt på remington 700 vsf. Nåken som har erfaring med desse riflene???

Evt har anbefalinger??? Leser og litt om at det er mulig på forskjellige rifler og gjere 22-250 om til 308 ved å skifte løp, nåken som veit om det er mulig på desse riflene og??

 

På forhånd takk :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja har begyndt og lade litt ja, har vel lada 400 skot til en 300 win mag eg har så er forhålsvis fersk endå :smile:

Koffor 22-250, det e vel bare det eg har havna på etter og ha lest endel om det + at eg håpte det kunne la seg kombinere med 308 viss eg fikk lys til det etter kvart:-)

Når du seier moffe så må du gå litt djupare inn i det, ka blir problemet og kor kjem muffa inn i bildet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Google heen muffe så skjønner du. Raskt og enkelt å bytte løp, lite/ingen treffpunktforandring hvis jobben er skikkelig gjort. Fin kombinasjon med 22-250 til måker og rev, 260rem til langhold og jaktfelt, 358win til elg og gris. 3-12x50 kikkert til de tynne kulene og 1.5-6x42 til de tjukke.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Har en Remingtion Light Varmint Stainless Fluted 22-250

 

Cons:

- Det meste er skjevt (ustandardisert forskjell mellom bakre og fremre låskassebro, løpet står ikke helt "rett på støtbunn" o.s.v.)

- En del hakk inne i løpet, (d.v.s. stykker av bommene mangler her og der)

- Sikringen låser ikke hevarm

 

 

Pros:

- Presis (5 skudd på 10mm@100m er oppnåelig)

- Kort og fin kasse

- ok avtrekk

 

Hadde tikka t3 kommet med en kort kasse, ville valget være en no-brainer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Har en Remingtion Light Varmint Stainless Fluted 22-250

 

Cons:

- Det meste er skjevt (ustandardisert forskjell mellom bakre og fremre låskassebro, løpet står ikke helt "rett på støtbunn" o.s.v.)

- En del hakk inne i løpet, (d.v.s. stykker av bommene mangler her og der)

- Sikringen låser ikke hevarm

 

 

Pros:

- Presis (5 skudd på 10mm@100m er oppnåelig)

- Kort og fin kasse

- ok avtrekk

 

Hadde tikka t3 kommet med en kort kasse, ville valget være en no-brainer.

 

Hvis du oppnår 5 skudd på 10mm-100m :shock: , så kan denne skeive kassa++ og det hakkede løpet umulig være noe "problem" :?:

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter: Min anbefaling vil være at skal du bytte mellom flere kalibre i samme rifle, så kjøp et våpen som er konstruert som systemvåpen. Løpsbytte uten muffe er ikke for hvem som helst selv om det på papiret er enkelt, og skal du å montert muffe og tilpasset løp til den koster arbeidet fort såpass at prisforskjellen blir liten. Løpsbytteløsningene på systemrifler er bedre. Her er mine betraktninger om noen av systemriflene på markedet.

 

Sauer 202: Topp kvalitet, svært presis, meget godt avtrekk. Går du for denne, så kjøp den i .308 og suppler med et Schultz&Larsen løp i .22-250, da kan du bruke samme sluttstykke. Av en eller annen uforklarlig grunn bruker Sauers originalløp i .22-250 og .243 et sluttstykke med 3 låseklakker, mens .308 og andre patroner med samme støtbunn bruker et med 6. På minussiden: Litt krøkkete løpsbytte, kikkertmontasje på låskasse gir i teorien mulighet for avvik ved løpsbytte.

 

Blaser R93/R8: Også topp kvalitet og presisjon. Her bruker alle kalibre med samme støtbunn samme sluttstykkehode. Hele systemet er sentrert om løpet, så løp/kikkert-kombinasjonen er alltid innskutt uavhengig av resten av systemet. Løpsbytte vha. to unbrakobolter under forskjeftet, ingen løse deler, utføres på ˜1 minutt. Minuset er at kikkertmontasjen koster ˜4.000,-/stk. Selv jakter jeg med en R93 Professional som jeg har fire rifleløp i forskjellige kalibre og et hagleløp i kaliber 28 til.

 

Rössler Titan 6: Prisgunstig, løpsbyttesystem som ligner Sauer. MEN denne leveres ikke i .22-250.

 

Schultz&Larsen, alle modeller med DL i betegnelsen: Solid, skikkelig, presist, løpsbyttesystem som ligner Sauer.

 

Heym SR21/SR30: Tradisjonell boltmekanisme (SR21) eller rettrekker (SR30), løpsbyttesystem som ligner Sauer, ekstra løp bestilles med våpenet og tilpasses fra fabrikk. Gode, presise og forseggjorte våpen.

 

Mauser M03: Topp kvalitet og presisjon, litt tung. Løpsbytte ligner Blaser, men kikkertmontasje står på "låskasse". Bruker spesialmontasje i samme prisklasse som Blaser.

 

Merkel KR-1: Topp kvalitet og presisjon. I likhet med Blaser er dette våpenet helt løpssentrert, men dette er en boltmekanisme, ikkeen rettrekker. Krever spesialmontasje i samme prisklasse som Blaser. Denne modellen er nå utgått, jeg har sett at flere forhandlere selger dem ut til svært gunstige priser.

 

Merkel RX Helix: Topp kvalitet og presisjon. Denne har erstattet KR-1. RX Helix er en rettrekker og meg bekjent det eneste systemvåpenet som har løpsbytte uten bruk av verktøy. Her står kikkertmontasjen på låskassen.

 

Krieghoff Semprio: Topp kvalitet og presisjon. Mekanismen er en omvendt pumpe, noe spesielt, men man venner seg raskt til det. Kikkertmontasjen står på en forlengelse av løpet. Minussider: Våpenet ertungt og ekstra løp er dyre.

 

Steyr-Mannlicher Luxus: Topp kvalitet og presisjon. Kikkertmontasje på skinne i forlengelse av løpet, tradisjonell boltmekanisme.

 

Strasser RS-05: Rettrekker med kikkertmontasje på låskasse. Har hørt lite om erfaringer med denne, men forventer at presisjonen er på linje med de øvrige tyske og østerrikske. Jeg opplever den som noe over engineered og finner meg ikke helt til rette emd den rent ergonomisk, men det må hver enkelt nesten gjøre seg opp sin egen mening om.

 

I tillegg får man løp i forskjellige kalibre til de fleste Kipplauf-rifler. Rimelgste alternativ her er nok Thompson/Center Encore (tror ikke man får vekselløp til Baikal), i høyere prisklasse finner man modeller fra Blaser, Merkel og Krieghoff bl.a.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...