Jump to content

Hagle - forskjeller på kal 12 og 20?


ko-stens

Recommended Posts

Joda, jeg vet at det er ulike kalibere... :wink:

 

Men, kaliber 12 er nå kaliber 12. Så hører jeg at endel kaliber 20-hagler er 12'er hagler med mindre løp, altså samme låskasser (eller baskyler eller hva det nå heter). Så er det noen "ekte" kaliber 20-hagler.

 

Hvordan ser jeg egentlig forskjell på 12 og 20 her? Er det store forskjeller i målene, eller er de ganske like?

 

Årsaken til at jeg spør, er at jeg har en 20/76 i skapet som jeg kanskje, muligens, antakeligvis, trolig, sannsynligvis kanskje kan komme til å selge etter hvert, om ledelsen synes det er en kjempeidè at jeg leter litt rundt etter en halvauto... Hadde vært greit å vite om jeg har en "ekte" 20-hagle eller en 12'er med 20-løp.

 

Hagla det er snakk om er en eldre Fabarm Gamma Lux i 20/76. Sammenlignet med fruens Sabatti Lady 12/76 er den nokså smekker synes jeg (har aldri likt Sabatti - stygge, brune klumper med stusselig treverk, men det er vel bra børser da...), men det ikke akkurat fæle forskjellene i målene på låskassene:

 

Høyde : 60 mm kontra 64,5

Bredde: 38 mm kontro 40

 

Fabarmen er litt mindre fysisk, men det er jo ikke mye da. I tillegg er det sikkert litt forskjell mellom ulike 12'ere og. Fabarmen er et par hundre gram lettere enn Sabattien, til tross for lengre løp og lengre kolbe. forskjeftet er smalt, men nærmest med et slags grep, slik at den ligger godt i hånda. Pistolgrepet er bygget ut litt, slik at det ligger godt i hånda. For meg virker det altså som om det er en "ekte" 20-kaliber, men jeg er noe usikker lell.

 

Er det ellers noen som har peiling på hvilke merker som har "ekte" 20-låskasser?

 

Kan prøve å få tatt et par bilder av hagla sammen med Sabattien.

Link to comment
Share on other sites

Målte nettopp på Sabatti lady 20/76 for deg, og den har tilnærmet identiske mål som din 20g. Målte da høyden med skinna iberegnet.

Jeg har hvertfall ansett denne som en "ekte" 20g, og det stemmer overens med at den tydeligvis er mindre enn 12g varianten.

Link to comment
Share on other sites

Har lagt ved noen bilder sammen med Sabattien. Ikke så lett å se forskjeller, kanskje, men de som har greie på slik, kan vel se noe ut fra dem.

 

20/76 nederst:

20130106_125729_zps7af0d5f5.jpg

 

20/76 øverst:

20130106_123409_zps8ec8fadc.jpg

 

20/76 venstre:

20130106_125805_zps300f0bf6.jpg

 

20/76 nederst:

20130106_130004_zps3b0ab355.jpg

 

20/76 venstre:

20130106_130121_zps7bcc1980.jpg

 

Det jeg ser mest forskjell på er forskjeftet, som er betydelig mindre (og utrolig mye bedre å holde da det er formet så fint) og låskassa sett ovenfra (siste bildet). Det er nokså smalt, selv om det er fattige millimeter om å gjøre.

 

Fant forresten en digital fiskevekt og. Fabarmen veier 2900 gram og Sabattien 3000. Begge har stålkasser.

 

Må for øvrig si at jeg synes Fabarmen er utrolig mye finere i både treverk (men en omfattende pusse og ny olje ville gjort den nydelig. Nå er den ganske slitt i finishen) og på låskassa. I tillegg er grepene, som nevnt mye bedre (for meg). Det er dessuten endel cast off på Fabarmen, så den er "ekte" høyrehagle. Sabattien har svært så rett kolbe. Her trenger man knapt tenke på å bytte hagle om man må bytte side.

 

En grunn til at jeg vurderer å selge er ikke bare at jeg har lyst på halvauto, det er også fordi jeg har venstredominant øye og er venstrehendt. Vet ikke helt hvorfor jeg i det hele tatt begynte å skyte med høyre, men det føles mer naturlig ut for meg, til tross for at jeg er venstrehendt. Men resultatet er nok litt for mange bomskudd... Uansett, med Fabarmen har jeg faktisk truffet "i blinde", så den passer meg sikkert godt!

 

Gudene vet hvor mye jeg kan få igjen for den, men neppe mye. Den er fra 1989 og har fast trangboring, 1/4 og 3/4, samt at den har ejektorer. Kjøpte den brukt for to år siden selv, sånn i farta da jeg hadde lyst å prøve kaliberet. Byttet inn en Yildiz lettvekter hos Børselars og har aldri angert et sekund, selv om den er eldre og kanskje ikke tåler stål/harde hagl, har et par småskader på sikteskinna og er noe slitt i treverket - altså en godt brukt traver.

Link to comment
Share on other sites

Vitale mål på Beretta S685 kaliber 20:

Høyde på baskyl: 56,3mm

Bredde på baskyl: 38,3mm

Vekt: 2.700g

 

Dette er definitivt en ekte kaliber 20, og målene skal være identiske med 686.

Er litt usikker på Fabarmen din, men den ser "ekte" ut. Riktig svar får du egentlig bare ved å sammenligne målene med samme modell i kaliber 12. Beretta sine baskyler er lavere enn andre pga. at de har låsingen mellom løpene i stedet for under.

 

Hagler jeg vet sikkert at er dimensjonert etter kaliberet er

- Beretta

- Cæsar Guerrini

- Bernardelli

- Browning/Miroku

- Merkel

- Perazzi

- Blaser

- Krieghoff

- SKB

- Ruger (men de er altfor tunge, 3,4kg i kaliber 20)

 

Der er nok flere der ute.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...