Jump to content

Bjørnejakt, helst grizzly!


arnesjakt

Recommended Posts

Helt enig, men hvis prisen er av betydning, er forholdet omtrent 1/10. ( Svartbjørn ca. USD 2000 / Grizzly ca. USD 20.000 )

 

Svartbjørnlisenser er det overskudd på (mange titusener), mens grizzly lisensene er det stort rift om.( ca. 250 pr år)

 

Brunbjørn i Alaska/ Kodiak/ Kamtcaka holder jeg utenom dette innlegge, da disse prises i et eget segment. ( +/- 10.000 - 15.00 USD )

 

Når det gjelder Grizzly er det mange outfittere som selger mye rart! Sikkelig Grizzly jakter, med høy fellingsprosent på trofee bjørner er ikke mulig å oppdrive, da hver outfitter i BC i dag kun har 1-4 licenser, hver. (Gir ikke særlig godt statistisk grunnlag, men sikkert en par skrytte bilder fra år om annet.) Har studert mange forskningsrapporter og sett bjørn skjemaer + tilegna meg en del kunnskap om historisk gode områder for Grizzly i BC. Så kvalifisert gjettning fra min, og forsåvidt alle andre eksperter sin side, vil nok favorisere Skeena regionen, området rundt Dean river, og de øvere delene av Fraser vassdraget, innover i de Canidans rockies. Områdene helt nord i BC er også spennende grizzly terreng. Taku river var vel en klassiker i mange år før det området ble oppkjøpt av dyrevern organisasjoner og stengt for jakt, noen få år tilbake.

 

Når det er sagt er en sikkelig fjell grizzly " silver tip" det ulitimate bjørne trofee i mine øyene. Ikke like store som slektningene langs kysten, men innstillinga og skjønnheten til disse bjørnene er i mine øyene i en klasse for seg selv!

 

Pris, usikkerhet, tilgjenlighet etc. tilsier at her bør du spandere i hvertfall 14. dager hvis du ønsker muligheten til å felle et drømmetrofee!

 

Svartbjørn, kan du med hel jakte over hele BC. I nord hvor grizzly stammen er sterkere en i sør er det mindre svartbjørn, men også her er svartbjørn representert i ganske stort antall. På Vancouver Island er det en meget bra og stor svartbjørn stamme grunnet det totale fravært av Grizzly bjørn. Men de beste bjørne bitopene på fastlandet huser gode stammer av både svartbjørn og grizzly bjørn. Grizzlybjørn har langt dårligere toleranse for det moderne samfunnet og mennesker en det svartbjørn har. Så en tommel finger regel er at grizzlyjakt er en "langt ut i hutti heita villmarksjakt" hvor ingen egentlig veit hva som befinner seg, mens svartbjørn roter rundt i bakgården, herjer med budskapen, forviller seg inn i tettstendene, og er pratisk talt over alt, untatt når du jakter på'n, men det løser seg som regel alltid på et vis, selv om svartbjørn kan være vrien nok å jakte mange ganger den også.

 

Fellingprosenten på grizzly vil naturligvis være lavere en på svartbjørn, selv om jakta er 10 ganger så dyr!

 

Ønskes høy fellingsprosent på store brune bjørner er det det nok alaska, kamtcaka og kodiak som gjelder!

 

Når det gjelder grizzlyjakt i BC, kan jeg med hånda på hjerte ikke se at det er noen outfitter som utmerker seg hverken positivft eller negativft. Hva svartbjørn gjelder er 90%+ av outfitterne kompetente eller meget meget kompetente i mine øyene. Her blir det mere snakk om totalopplevelsen, kjemi, naturopplevelsen, innkvartering etc som bestemmer om opplevelsen sto til forventningene eller ikke.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...