Jump to content

ny(e) jakthund(er) Laika + ?


nyhund

Recommended Posts

jeg er ute etter to hunder som kan brukes på rovvilt og kraftig vilt som villsvin og elg.

i den forbindelse har jeg tenkt på østsibirsk laika og tysk jaktterrier.

I løpet av året jakter jeg rådyr, elg, villsvin, hjort, rev og bjørn. og det hadde hvert morro og kunne hatt med sine egne hunder. derfor funderer jeg på denne kombinasjonen nå som jeg går over i halv stillling og enda mere jakt står for dør.

Men hva er deres tanker om det, har du noen andre gode forslag?

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til Kammeret! :D

Personlig liker jeg ikke tanken på å blande raser bevisst, men det blir kanskje større utfordringer med en sånn kombinasjon? For fødselen sin del så håper jeg laikaen er tispa, og ikke omvendt… Det er stor forskjell på størrelsene her, og kullet kan bli veldig variabelt i størrelse. Hvordan det blir jaktmessig blir heller ikke lett å forutsi.

Link to comment
Share on other sites

jeg er ute etter to hunder som kan brukes på rovvilt og kraftig vilt som villsvin og elg.

i den forbindelse har jeg tenkt på østsibirsk laika og tysk jaktterrier.

I løpet av året jakter jeg rådyr, elg, villsvin, hjort, rev og bjørn. og det hadde hvert morro og kunne hatt med sine egne hunder. derfor funderer jeg på denne kombinasjonen nå som jeg går over i halv stillling og enda mere jakt står for dør.

Men hva er deres tanker om det, har du noen andre gode forslag?

 

Takker for velkomsten og beklager dypt min dårlige formulierings evne.

Jeg vil ha to hunder av hver sin rase. En Østsibirsk Laika og en Tysk Jaktterrier.

Ser for meg og bruke ØSL til: elg, villsvin, gaupe og bjørn

TJT til: rådyr,rev og hjort

Samtidig jakter jeg sporadisk annet vilt og hadde håpet og fått dem til å apporter og gå ettersøk.

 

Men kanskje burde jeg vurdere andre raser ?

har en eventuelt noen gode tips jeg burde ta med?

 

Håpet å skaffe hundene i løpet av året. morro og komme seg i gang med spor mm..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tør å påstå at det er ganske mye arbeid å få til en hund så hadde jeg vært deg ville jeg skaffe meg 1 hund først og når denne nærmer seg 2 år skaffet den andre det tar tid dressere og trene en hund, og jeg mener at et godt emne fortjener mye av din tid for å bli noenlunde god.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tør å påstå at det er ganske mye arbeid å få til en hund så hadde jeg vært deg ville jeg skaffe meg 1 hund først og når denne nærmer seg 2 år skaffet den andre det tar tid dressere og trene en hund, og jeg mener at et godt emne fortjener mye av din tid for å bli noenlunde god.

 

at det kreves tid er jeg ikke i tvil om. derfor tar jeg det nå som jeg går ned til 50% og nyter livet med friluftsliv og litt jobb.

ellers er jeg vant med å trene hund og har hatt flere godkjente hunder innen for tjeneste.

men det er nettopp det og trene en hund som ikke tar mye tid, for det er begrenset hvor mange timer du kan trene spor og apport. da blir igjen mye av tiden å kunne slippe hunder følge los osv.

så dette blir spennende fremover.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...