Jump to content

Kontroll i QL


hoterhals

Recommended Posts

Kan noen med QL sjekke hva det sier på følgende ladning ifht trykk

 

6,5x55

144 grs lapua fmjbt

41 grs nc96M

76,5 mm col

Winchester LR hette

Norma hylse helpresset

 

Har skutt meg oppover på tabellen påtrykt flaska og er på øverste ladning der dvs 40 grs. Ingen spesielle trykktegn og hastighet på 770 m/s.

 

Kunne tenkt meg å fortsatt et grs men nyskjgjerrig på hva QL sier.

Link to comment
Share on other sites

ql kan vel ikke si så mye om sånne krutt. lot variasjonen er så stor at eneste sikre ladedata står på boksen.

måling av trykkring og kronografering er vel eneste måten å vite noe når man lader noe annet en det som står på boksen.

 

Nc96m liger ofte nært n150, vihtavuori har 39.1grain n150 som maks med 140grain smk , 144 grain lapua 37grain n150

 

dvs 144 grain kula kan gi høyere trykk en sierra kula du har data for på boksen.

Link to comment
Share on other sites

Jepp akkurat derfor jeg tenkte høre inne her også. Skjønner at eksakt facit ikke kan gis pga lot forskjeller. Hadde egentlig en mistanke om at dette ikke var å finne i QL da det er skytterlagskrutt.

 

Høyeste data på boksen er 40 grs med 9,3 grams kule og skal gi 815 m/s med 150 krutt er det som du sier i lapua sine sider har maks på 37 grs som skal gi 768 m/s

 

Derfor mistenker jeg min lot til å ha noget mere forskjell fra 150 krutt enn hva man skulle tro.

 

Konklusjonen blir igrunn at man får prøve 3 patroner med 0,1-0,2 grs mere opp til man får tegn.

 

Uansett takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Om du ser i denne tabelen: http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/98 så er det data for sauer 200 str og

380mpa trykk samme som skytterlagskrutt. samenlign data for 9gram scenar på nc96m boksen og n150 i tabelen.

Burde gi en god indikasjon på hvordan det ligger ann. Er vel data for 8grams scenar på boksen også?

 

edit:

data i den "vanlige" tabelen til lapua er med kortere løp en data på boksen, "scan" tabelen har data med standard sauer piper.

Se på 74cm kolonen for å sammenligne farten.

Link to comment
Share on other sites

Om du ser i denne tabelen: http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/98 så er det data for sauer 200 str og

380mpa trykk samme som skytterlagskrutt. samenlign data for 9gram scenar på nc96m boksen og n150 i tabelen.

Burde gi en god indikasjon på hvordan det ligger ann. Er vel data for 8grams scenar på boksen også?

 

edit:

data i den "vanlige" tabelen til lapua er med kortere løp en data på boksen, "scan" tabelen har data med standard sauer piper.

Se på 74cm kolonen for å sammenligne farten.

 

 

Nei på boksen min er 3 tabeller for 9,3 grams prosjektil.

 

Opplyst i GRAM. Starter på 2,44 gram og oppover til 2,59 gram (40 grains) Ergo vil jeg ikke sammenligne dette med 150 krutt som gir maks lading i SKAN kammer på 37 grains og ei kule som er 0,3 gram lettere. Da skal man isåfall tro at mine 40 grs ladninger skulle være særdeles riski.. med tanke på tyngre kule og mere krutt..

 

Jeg har skutt flere hundre patroner med 2,59 grams ladningen og samme COL med både god presisjon og som tidligere nevnt ingen trege hevarmsløft og flate hetter. Ingen blanke merker på hylsebunnen..

 

Jeg skal forøke og lade opp 3 og 3 patroner med 0,1-0,2 grs økning og testskyte.

 

Hadde en liten tanke om å få kula opp i ca 800 m/s.. Hvis det viser seg å bli bare tull så lever jeg godt med 770 m/s ladningen som er nevnt over :-)

Link to comment
Share on other sites

Gikk og fant en boks med NC96M nå, lot 20115012

 

Pipelengde 740mm

Krag, 76mm lengde, 770m/s, Sierra 9,1g/9,3g, 2,42g(37,3gr)

Mauaer/Sauer, 76mm lengde, Sierra 9,1g/9,3g, 2,52g(38,9gr)

 

Såvidt jeg kan skjønne, så står det ikke noe maks/min verdi, bare en enkelt verdi. Og samme kruttmengde for 9,1g og 9,3g.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du lader til moderne våpen som tåler samme trykk som sauer kan du se på 770ms ladningen som minimum og 800ms ladningen som maks.

Mine bokser har ladninger for 830ms og 870ms med 8grams kule, dette kan også regnes som min og maks ladninger.

ladninger som kan brukes i krag er merket med krag.

 

Mange lader slavisk etter data på boksen og får stort sett bra nok samlinger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...