Jump to content

innskyting på under 100m?


joakim88

Recommended Posts

Skal på bane og skyte inne ett nytt sikte i morgen. Den banen vi pleier å bruke er det ikke tilgang til, pga snø/is osv.. Så derfor blir det ett annet alternativ, og jeg kommer til å skyte inn på ca 60m. Er det da nok at jeg legger meg litt høyt på blinken, eller er det umulig å "forutsi" treffpunktet på 100m ved å bare legge den litt høyt?

Er forsovidt bare en revebørse som skal skytes inn, så noe veldig lange hold skal det ikke skytes på uansett. Men det kan være greit å ha forhørt seg litt før man bæsjer på leggen.

Link to comment
Share on other sites

Skal på bane og skyte inne ett nytt sikte i morgen. Den banen vi pleier å bruke er det ikke tilgang til, pga snø/is osv.. Så derfor blir det ett annet alternativ, og jeg kommer til å skyte inn på ca 60m. Er det da nok at jeg legger meg litt høyt på blinken, eller er det umulig å "forutsi" treffpunktet på 100m ved å bare legge den litt høyt?

Er forsovidt bare en revebørse som skal skytes inn, så noe veldig lange hold skal det ikke skytes på uansett. Men det kan være greit å ha forhørt seg litt før man bæsjer på leggen.

 

 

Kaliber? Fabrikk eller hjemmeladdet kuler? Hvis det er fabrikk ammo så står det som oftes på pakken hvordan kulen går på 50m i forhold til 100m.

 

100m står det 0, 150 står det -5,6cm (betyr at kulen detter 5,6cm i forhold til innskutt kule på 100m), på 50m står det 2cm. Da setter du blinken din på 50 meter og skyter slik at kulene ligger 2cm over senter. Da er den i teorien innskutt på 100m. Men test dette ut i praksis før jakt

 

NB: disse cm tallene mine hvar bare et eksempel!

Link to comment
Share on other sites

Ok. Vis du vet hastighet og kulevekt kan sikkert kjøre den igjennom programm på pc.

 

Det er jo bare å skyt inn på 60, detter nokk ikke mye på 100, det er jo bare at du er obs på det, du vet reven er ikke så stor. På min 308 som jegbruker på elg skyter jeg inn på 200m, 8cm over på 100m. Kan holde krysset rett i på alle hold opp til 200m, men elgen er jo litt større enn reven.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er størrelsen på reven som gjør at jeg må spørre, det er ikke så veldig stort område å treffe:)

V-max 110grain ladet med 42gr vv-n135 er kula jeg bruker. Den samler så og si hull i hull, men vel ikke helt med høyde fallet.

 

Men som nevnt over, jeg tror det skal gå greit :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...