Jump to content

Enkeltløper hagle


Noir

Recommended Posts

Hei og velkommen.

 

For å få et bra svar bør du si litt mer om haglen, alder, kaliber, kammerlengde, trangboring, bilder(?), ny/brukt og ikke minst prisen.

 

Vanligvis vil en en brukt enkeltløper ligge på ca 500,- til rundt max 2000,- avhengig av kvalitet.

Det er heller ikke uvanlig at folk gir bort disse.

 

 

Enkeltløpere kan være litt vanskelige å skyte med. De er ofte uten sikteskinne og litt lettere som gjør at rekylen kan føles litt mer enn med en dobbeltløper.

Trangboringen setter litt føringer på valg av ammo, men det burde ikke bety allverden.

Noen av disse italienske haglene er av typen "Folding", dvs at de kan "brettes" sammen for å passe i f.eks. sekken.

Ellers virker alle hagler likt. Mer eller mindre. Det som kommer ut av løpet dreper dyret hvis du peker i rett rettning.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som det er en ganske gammel hagle, siden det er spennhane på den. Hvis den er brukt, så er den pent brukt, for den ser ut, og virker, som ny. Jeg betalte 600 kroner for den. Forhandleren som jeg kjøpte våpenet fra, sa at den hadde stått urørt i butikken i litt over 20 år. Men siden det er spennhane på den så er den sikkert litt gammel.

Link to comment
Share on other sites

mi første hagle var enkelløper med utvendig hane. Det er skutt både hare, rådyr og mår med den. Det finnes hagler som trolig er bedre på leirduebanen, men samtidig er det godt nok og har sine fordeler med enkelløper også. Det er neppe noe dårlig kjøp. Har faktisk tenkt litt på å skaffe meg en enkelløper selv til enkelte jaktdager. De er lette som fjær og gjør jobben om en treffer på første skuddet

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte enkeltløperen mest til harejakt og åtejakt på rev,- men det kan hende at jeg kommer til å jakte skogsfugl med den. Bestefar og en av grandonkelene mine hadde Marocchi enkeltløper med spennhane, så det var også litt av den grunnen at jeg kjøpte den. Har prøveskutt den idag, og den er veldig fin å skyte med, syns jeg. Selv om den sparker godt så er den også veldig god å skyte med!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...