Jump to content

Kuler til 270 win


Torquemada

Recommended Posts

Da er julegaven med ladesett i boks (Iiiiiiiha!), og jeg har kommet til det punktet hvor jeg må begynne å se etter kuler, krutt og tennhetter.

J.fr første posten min http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=82235

 

Til jakt er det et par tre kuler som har fanget min oppmerksomhet, A-Frame, Barnes TSX og Speer DeepCurl. Denne siste har jeg sett omtalt som en bedre variant av Norma Oryx, og det kan jo passe bra siden det er Oryx jeg har brukt fram til nå. Siden jeg er nybegynner på hjemmelading, så vet jeg ikke helt sikkert hva jeg er ut etter, men noen holdepunkt har jeg jo. God presisjon og lite kjøttødeleggelse er fint. At kulene er billige gjør ikke noe ;) Og for ordens skyld, jeg jakter rådyr, hjort, rein, og en og annen elg hvis den dukker opp.

 

Jeg har jo lest litt om BC, men her har jeg ikke mye peil. Er det vanlig å legge mye vekt på BC ved valg av kuler, og hva er god PC for kuler i 270 win?

 

Så var det kuler til trening. Her har jeg rett og slett ikke peiling, men det er fint om det er mulig å få dem til å gå omtrent slik som jaktkulene. Noen forslag her?

Link to comment
Share on other sites

I den forrige tråden fikk du både kuler og kruttvalg oppgitt.

 

All info om ulike kuler finner du på de ulike produsentenes hjemmesider. Da er det på tide å begynne å bygge erfaring på egenhånd -finnes nesten uttømmelige mengder informasjon lett tilgjengelig både her,ellers på nett som hos de ulike kruttprodusentene, kuleprodusentene har enge ladebøker ++++.

Link to comment
Share on other sites

Har lest endel ladebøker, men bruker egentlig stort sett bare Nosler til lading, har nr 4, 5 og 6. Nr 7 er kommet ut, Hjemmelading .no får den utpå nyåret. Nosler har ladninger med Vithavuori krutt.

Inntil den er tilgjengelig som bok, kan du evt kjøpe den digitale versjonen her, for USD 24.99:

http://shootersproshop.com/index.php?ro ... ct_id=1043

 

Nosler har Ballistic Tip og Custom Competition til trening. De har en 130 gr E-tip (blyfri), og Nosler partition fra 130 til 160 grain. De har ei god lodda kule som heter Accubond i 140 gr.

 

Har brukt mange forskjellige kuler i 270. Har skutt flere villsvin med 160 gr Nosler Partition, fungerer helt fint i et såpass "hardskutt" dyr. Har brukt Nosler ladedata med forsiktighet til Hornady kuler. 150 gr Hornady har vært ei rimeligere treningskule, og den har gått helt likt med 160 gr Nosler P.

 

Kuler er mye smak og behag, og hva en tror på, rett og slett. Etter meg kommer det kanskje noen som påstår at Nosler ikke tar livet av viltet, eller noe sånt. For meg har den alltid virket, og det blir litt sånn at du må tenke hva du selv har tro på. Har aldri brukt Barnes, men vet det er ei effektiv og god kule. Hornady har sin Interlock som er loddet og sikkert like god som Oryx.

De store kuleprodusentene ville aldri solgt ei "dårlig" kule, da ville de gått konk rimelig fort. Det en skal være oppmerksom på er at kulene har forskjellig bruksområde, og at jaktkulene oppfører seg forskjellig i viltet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...