Jump to content

7mm STW-Erfarenheter?


Guest .358 Norma Magnum

Recommended Posts

Âr en mycket nöjd ägare av 3 st Blaser R 93 Professional i följande kalibrar; .300 Win Mag,9.3x62 samt .375 H&H.

Men....något fattas... :) ...och efter många timmars läsande i böcker,artiklar och på nätet har jag fastnat för denna onödiga pipbrännare... :oops:

Âr det någon i detta avlånga land som har god erfarenhet med denna kaliber :?:

Jag laddar inte själv,men har sett att det är lätt att få tag i bra fabriksammo med goda premiumkulor.

Och framförallt;är det någon R 93 ägare som har denna kaliber :?:

Alla svar mottages med tacksamhet :!::D

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har en 7mm STW som er bygget på en Remington 700 kasse, kjøpte den i septemberi fjor lettere brukt.

Presisjonen er bedre enn jeg klarer å utnytte :D , men det vil nok komme seg :P:P trene mere.

Av vilt har jeg kunn skutt 1 rådyr og en hjort, begge med 160 grs A-frame. På rådyret som ble skutt på ca 85 meter var skuddskadene store, kula hadde nærmest detonert ved annslag, men på hjorten som var på lenger hold var det så godt som ingen kjøttødeleggelse på tross av knuste boger på begge sider. V0 med den kula er ca 1000 m sek. Vil prøve å få skutt noe med Sciricco 150 grs i år, V0 på denne er 1065. Presisjonen er utmerket med begge disse kulene, ca 20mm på 100 m og ikke mere enn 25 mm på 200m på 3 skudd på en god dag i benk.

Bakdelen er at den nok brenner ut løpene relativt fort uten at jeg kan si hvor fort enda, den bruker nok relativt mye krutt sammenlignet med 7mm rem mag, men mindre enn 7 mm RUM som gir enda mere hastighet.

Hylser og kuler er hyllevare og det samm er langsomt krutt så som MRP2, VV 165 ol krutt samt A8700.

Behagelig rekyl, smeller masse, men lite munningsflamme.

Link to comment
Share on other sites

Tack till er båda två för fina svar :!::)

Som sagt,det är en kaliber som lockar och om jag känner mig själv rätt,så har jag nog en sådan pipa innan skjutbanan öppnar i april 2009... :oops:

Har tidigare haft 7 mm Rem Mag och den laddade jag nog med fel laddning(Normas fabriksladdade Swift Scirocco),som ju är en renodlad långhållskaliber/patron.

Kommer gott ihåg att jag skjöt ett rent bogskott på en mufflonbagge på cirka 15 m håll,baggen dog på fläcken,men vid slakt så visade sig att den stackars baggen blivit "sprängd" inifrån,en hydrostatisk chock...milt sagt... :oops:

Hade nog gått på en 7 mm RUM,bara om Blaser tillverkat detta,men nu är det så att de endast kör med 300 RUM och 7 mm STW.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt elg, hjort, rådyr, rev og 5 antiloper med 7 mm STW i en Sako 75. Til "kjøttjakten" her hjemme brukte jeg mest 175 grains Swift A-frame med en passelig dose krutt bak (har ikke ladedataene foran meg). I Afrika brukte jeg Swift Scirocco, også den hjemmeladd. Presisjonen var stort sett bra, ikke noe særheter der. Rekylen med 175 grains kuler var omtrent som fra en .300 win.mag. Hvis man skal være litt "fornuftig" så er imidlertid 7 mm STW for mye av det gode! :twisted: Brenner en hel masse krutt og dermed går løpet fort til hundene. Løpet mitt holdt knapt 1000 skudd. Nå står det et .300 H&H løp i Sakoen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

1000 skudd er jo ikke så aller verst...

 

jeg vurderer og bytte til et rustfritt løp i 7mm STW på Weatherby'en og sette på en B&C kompositt stokk og kanskje en tofot + en god 4,5-14x kikkert.

(det hadde vært noe til villreinrifle :D )

 

 

er den sær og lade til?

andre ting man må være obs på?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...