Jump to content

Litt starthjelp til en blodfersk langholdsskytter.


buggea

Recommended Posts

Etter mye lesing her på forumet har jeg bestemt meg for å hoppe rett ut på dypt vann :)

 

Jeg tenkte å sette sammen en rigg med en sauer 200 srt 6,5x55 som base.

Det jeg lurer på da er, holder det med et 700mm løp eller bør jeg gå for 740mm? Jeg har tenkt å sette på en hausken std demper.

 

Og er det noen som har testet et March-F 3-24x42mm opp mot et kahles k624i og har noen innspill på valg der?

 

Alexander

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte å sette sammen en rigg med en sauer 200 srt 6,5x55 som base.

Det jeg lurer på da er, holder det med et 700mm løp eller bør jeg gå for 740mm? Jeg har tenkt å sette på en hausken std demper.

 

Og er det noen som har testet et March-F 3-24x42mm opp mot et kahles k624i og har noen innspill på valg der?

 

200STR i 6.5x55 blir ikke feil.

 

74cm løp gir mer hastighet enn 70, men 70 "holder" vel - jeg har to 70cm løp. Ulempen med 74 er at rifla da passerer en slags grense i størrelse, den blir helt vettløs til alt annet enn liggende skyting, går ikke ned i mange dragbager, kofferter, de færreste bagasjerom, osv. Vetle skar vel av sitt 74cm løp nokså fort?

De fleste har 70 av denne grunn. Men, kjøp for all del 74 - blir du lei av de 4centimetrene så er det bare å sage dem av.

 

Til langholdsskyting/baneskyting er demper tøv. Start uten noe foran. Demperen innfører flere variable, og lager mirage etter få skudd - med miragetrekk blir den enda varmere og både demper og løp får forkortet levetid.

Må du ha demper pga. støykrav eller du trenger å være "lavprofil", så by all means, det funker - men demper på ei langholdsrifle er drag, og egentlig kun det. Ha gjerne demper, lær deg gjerne hvordan treffpunktforandringen er, men til trening, drit i den om du kan. En brems kan vurderes om du er lei av at rifla flytter seg, men bremser er flinke til å kamuflere feil i rekylopptak for skytteren, som da ikke uten videre forstår hvorfor han treffer der han gjør, og ikke der han skal...

Er du "fersk" så la både brems og demper ligge, men om føler du "kan" skyte, så lær deg hvor treffpunktene havner, og start å samle erfaring med hvordan de påvirker skytingen - det blir fort mange variable.

 

 

March 3-24x42 vs Kahles k624i... Har da sett i begge. Om ikke skumringsegenskapene er viktige, så vil jeg si March. Ikke at den er mørk, men det er nå engang bare 42mm, og i måneskinnet er selv 50 i underkant. Marchen er vel dyrere, iallefall om du skal ha lys i den - Kahlesen kommer med et pent lys inni, det er ei fin løsning de har.

Nå har jeg ikke holdt dem mot hverandre, men jeg kan ikke si at jeg fikk den samme "å dæven" opplevelsen av Kahlesene som jeg fikk av Marchen - men det er ekstremt subjektivt, og flisespikking. Kahlesen har større synsfelt, men Marchen har "Leica-bilde" - subjektivt - man må se i dem ved siden av hverandre om det skal være noe annet.

Den store fordelen med Marchen, og som gjør at jeg gjerne skulle hatt en til, er størrelsen - hele rifleapparatet blir mye mindre, får bedre balanse og alt mulig, og den en kan sitte noen mm nærmere kjernelinja, om det betyr noe. Begge er meget gode (meget, som i topp utstyr, uten kompromisser) kikkerter og jeg kan ikke begripe hvordan du kan bli misfornøyd med noen av dem.

 

 

Etter mye lesing her på forumet har jeg bestemt meg for å hoppe rett ut på dypt vann

Så dypt er det vel ikke. Du velger en av de mest velprøvde og velfungerende løsningene som er.

 

Hvor holder du til?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Da starter vi med et 700mm løp uten demper, brems kan jeg ikke tenke meg er nødvendig på et så snilt kaliber som 6,5

 

Den store fordelen med Marchen, og som gjør at jeg gjerne skulle hatt en til, er størrelsen - hele rifleapparatet blir mye mindre, får bedre balanse og alt mulig, og den en kan sitte noen mm nærmere kjernelinja, om det betyr noe. Begge er meget gode (meget, som i topp utstyr, uten kompromisser) kikkerter og jeg kan ikke begripe hvordan du kan bli misfornøyd med noen av dem.

 

Har bestemt meg for spuhr montasje, så det blir samme avstand fra kjernelinja uansett hvem av dem jeg velger. Av det jeg har klart å lese meg til så lages det ikke lave spuhr montasjer:(

 

Jeg holder til på nedre romerike, nærmere bestemt i utkanten av Lillestrøm. Har vært i kontakt med Buster hos HOBK, og jeg var hjertelig velkommen til Blaker når de skulle skyte i romjula. Forhåpentligvis så gir det meg det lille ekstra pushet til å få ferdig prosjektet så fort som mulig. Er jo notorisk treig på alt som ikke har en deadline :oops:

 

Alexander

Link to comment
Share on other sites

Har vært i kontakt med Buster hos HOBK, og jeg var hjertelig velkommen til Blaker når de skulle skyte i romjula. Forhåpentligvis så gir det meg det lille ekstra pushet til å få ferdig prosjektet så fort som mulig. Er jo notorisk treig på alt som ikke har en deadline

Da er du vel i gode hender. Og, om du klarer å få prosjektet "bestille en Sauer og skru et sikte oppå den" til å hale ut - så kan det være at du er litt treig ja...

Ammo er det antakelig like greit å kjøpe til å begynne med, om du ikke allerede er dreven hjemmelader. Sorter som er OK til langholdsskyting er Lapua Scenar 9g, og Norma Golden Target/ Diamond Line og Diamond Line Felt. De er omlag like presise, men DL Felt har betydelig flatere kulebane. Tror de alle koster omlag 7,- /smell.

Hold deg unna "jaktmatch" og sånne rare kreasjoner, like så 100grs kuler, selv om en kan få allverdens utgangshastighet. Det fins en "Top Shot" som er ladd med Golden Target-kula, den funker - men generelt: Skytterlagsammo.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei:;

 

Fornuftig våpenvalg :) Bruker samme våpen selv, hadde 74cm løp, og det var akkurat for langt til å passe skikkelig i skapet mitt. Nå er det ettpar cm kortere, sånn at det passer bedre i skap og bil, og det går såvidt inn i drag-bagen med litt godvilje. 70 cm er nok et bra utgnagspunkt ja.

 

Skytterlagsammunisjon med Sierra MatchKing fungerer også bra.

 

Pass på å få retikkel med mil-dot i en eller annen konfigurasjon, og lær deg å bruke det (Høyden på målet i meter x 1000 / antall mil = avstand til målet), og bli med på stevne i mars, det blir god trening.

 

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Fant ut av uendelig antall poster på forumet her med god informasjon at 200 srt er et greit utgangspunkt :smile:

Var hos Landrø og bestilte deler / GRS skjefte og jobben med å sette det sammen igår, så nå må jeg bare hute meg på politikammeret og slippe en søknad i brevsprekken!

 

Får se hvor bitt man blir av basillen, om det ikke blir et mere voksent kaliber etterhvert.

 

skal som sagt opp til Blaker og hilse på HOBK i romjula, håper noen av de som møter opp har en av kikkertene som jeg nevner i første post. Kan jo være greit å titte gjennom et før man blåser av 20 000 kr :winke1:

 

Alexander

Link to comment
Share on other sites

Buggea: Jeg skal til Blaker 29.12 og skyte litt. Som du ser av signeringen under så har jeg omtrent det våpenet du ønsker å bygge. Sauer 200, GRS langholdstokk, SPUHR og Kahles K624i.

 

Du kan tafse og kose deg så mye du vil med børsa, så får du prøvd omtrent akkurat den riggen du snakker om :D

 

Hilsen Marius

Link to comment
Share on other sites

Buggea: Jeg skal til Blaker 29.12 og skyte litt. Som du ser av signeringen under så har jeg omtrent det våpenet du ønsker å bygge. Sauer 200, GRS langholdstokk, SPUHR og Kahles K624i.

 

Du kan tafse og kose deg så mye du vil med børsa, så får du prøvd omtrent akkurat den riggen du snakker om :D

 

Hilsen Marius

 

Knallbra! Gleder meg (nesten?) mer til romjula en til jul :shock:

 

Alexander

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...