Jump to content

Tips: mål din pupillestørrelse...


jamez

Recommended Posts

I ren nysgjerrighet måtte jeg bare prøve å måle min egen pupillestørrelse!

 

Rigga opp speilrefleksen på stativ i ladebua.

Bøyde til en merkelapp som fulgte med en av ammoboksene mine i passe lengde og klistra denne fint under øyet, slik at den kommer i samme plan øyet. En bit av en post-it e.l. duger også. whatever.

Har det så mørkt i bua at jeg såvidt klarer å se hvor kamera står.

Venta et par minutter til nattsynet er godt på plass.

Bruker fjernutløser på kamera. Lukker øynene/holdt en hånd foran øynene mens autofokuslyset er på og kamera fokuserer.

Åpner øyet og ser midt i linsa og nyter et blendende blitslys rett i trynet! :overrasket:

 

Lappen målte jeg så grundig som mulig med skyvelæret, på 4 steder. Målte de samme målene i piksler i photoshop. Finner skala. Måler antall piksler på pupillen i photoshop og deler på skala. Voila, min pupille er minst 6.8mm :mrgreen:

Resultatet/beregningene er på bildet...

 

Da kan jeg nesten nytte meg av alt lyset en 8x56 kikkert gir... og det er jo nyttig informasjon når man skal handle optikk!

6.8mm pupille tilsvarer f.eks. 8.23x56 , 7.35x50 eller 6.17x42 .

 

Om du ikke har speilrefleks funker det jo helt fint med kompaktkamera, men kan være greit å ha en hjelper til å ta bildet for deg da kanskje. Det som er kritisk for godt resultat er at lappen er like langt fra kamera som øyet slik at skala blir riktig.

 

Good luck, post gjerne deres resultater (og alder om du tør).

 

meg:

6.8mm og 30år

 

pupille.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hehe, dette burde jeg prøve. Flere av gangene jeg har blitt stoppet i politikontroll (førerkort/promillekontroll etc.) har de vært forundret over de store pupillene mine og vært mer eller mindre sikre på at jeg har røkt hasj eller inntatt medikamenter. Ikke direkte tidsbesparende i trafikken, men siden jeg alltid har mitt på det rene i så måte blir det jo bare en trivelig prat og en litt fascinert politibetjent. Sikkert praktisk - jeg burde jo kunne utnytte lyset fra selv de trangeste rør :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...