Jump to content

Vedr. Steyr krag jørgensen 1897


Chris89

Recommended Posts

Hei!

 

I nøden søker jeg hjelp da jeg er i område etter å kjøpe meg en krag kun fordi jeg er fasinert av dens historiske betydning, spesielt mtp dets alder og ikke minst presisjon.

 

Våpenet er merket følgende:

 

Merket følgende:

24541 på hevarm og låsekasse

7379 og et løvemerke ved løpet.

Steyr 189

 

Det jeg lurer på om dette er noe fornuftig kjøp, og ikke minst hva burde jeg betale? Jeg kjøper av en bekjent, så er ikke interessert i betale hverken for lite, eller for mye. Riflen ser så og si strøken ut..

 

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

Krag i god stand, men ikke nummerlik? Tror ikke noen av dere bør føle dere lurt om prisen settes til 1000 kroner.

 

Om det er et fornuftig kjøp avhenger jo i stor grad av hva du er interessert i. Hvis det er Kragens betydning for Norge og et stykke svært interessant norsk industrihistorie fra Kongsberg og Steyr, er det en annen vurdering enn om du først og fremst vil skyte med den. En får jo gamle mausere for samme pris, og den har ikke de produksjonsmessige svakhetene som gjør at Krag skytes med reduserte ladninger/rekruttammo, helst i oppholdsvær. Mausern er jo ei rifle som heller ikke er uten betydning for landet ;)

 

Hvis du vil gå i dybden på dette området, bør du vurdere å kjøpe "Norske militærgeværer etter 1867" av Karl Egil Hanevik.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...