Jump to content

SPS Falconmaster 9 mm


Buck79

Recommended Posts

Siden du har sett på SPS Falcon Master så antar jeg at du er på jakt etter en 6" til feltbruk.

 

Jeg har en SPS Falcon 5" og en STI Trojan 6", begge i 9mm.

SPS'n er tight og fin, men i allefall ramma er fra Fillipinene (MetroArms).

Bra nettskjæring på frontstrap og main spring housing med integrert magbrønn i stål.

Fin finish på sleiden, ikke like fin på ramma. God presisjon når sjåføren gjør jobben sin.

Med tungt løp er det ikke mye rekyl å snakke om.

 

STI'n er tightere og presisjonen usedvanlig bra.

Ramma er støpt i USA og med "stippling"/chain link på frontstrap'en. MSH i plast.

På grunn av lang, tung sleide er rekylfølelsen litt treg/"seig", men det er en vanesak.

 

Prisen på de to er ca lik. SPS'n er kanskje litt billigere.

Til felt hadde jeg valgt STI'n 10/10 ganger. Jeg synes at den rett og slett er et bedre våpen.

Til Classic division hadde jeg valgt STI Trojan 5" eller en av de litt dyrere STI-modellene (eller aller helst en SVI).

Ikke noe galt med SPS'n, men jeg synes ikke den når helt opp mot STI'n spesielt når prisen er tilnærmet lik.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er Falcon Master som har rar rekyl er det sannsynligvis fordi det er en 6", og 6" 1911 har ofte en rar rekyl.

Tung sleide og lite trykk gjør sleidevandringa treg. Det er det samme jeg opplever med min STI Trojan 6" og som

er litt tydeligere med en STÌ Targetmaster siden sleiden er litt tyngre.

Med andre ord: 6" 1911 i 9mm har rar rekylfølelse pga treg sleidevandring. Løsningen er å lette sleiden eller muligens

litt slappere rekylfjær. Eller bare leve med det. Trojanern min er så bra at jeg ikke helt tørr å tøyse med den.

If it ain't broken, don't fix it...

Link to comment
Share on other sites

Vi har to SPS Falcon Master 6" som klubbvåpen.

Disse virker helt "prikkfritt". Samler og går godt, så lenge "piloten" gjør jobben skikkelig

Den ene måtte få ny utstøter, men dette gikk på garantien. Virket som den ikke var herdet skikkelig.

 

Jeg har selv en STI Trojan 6".

Sammenligning mellom Trojan og FM;

- Begge er like "tight"

- FMen har bedre nettskjæring foran på ramma.

- FMen er levert med magasinbrønn.

- FMen er levert med dobbelsidig sikring

- FMen har "Bull barrel".

- De har samme typen magasiner.

- Trojanen blir levert med bedre oppbevaringsboks

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...