Jump to content

Hva skal jeg velge.


innflytter

Recommended Posts

Om du allerede har bestemt deg for kaliberet 8x68 som LH kaliber vil jeg si du er på vei ganske langt feil vei.

 

På tross av å være en suveren jaktpatron er utvalget i kuler med bra balistikk svært begrenset i 8mm.

 

Bytt pipe i den gamle sakoen din. Putt inn ei pipe med 1-9" snurr kamret i 300 Dakota og du har en rigg med skikkelig LH potensiale

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er langholdsrigg du skal ha, altså et våpen for å skyte på hold mellom 500 og 1000 meter, må du som Sauer 149 sier, gå for et kaliber med godt utvalg av kuler med høy BC. 7mm, .30 eller .338 kalibre med utgangshastighet rundt 900 m/s er gode valg. Om du bare skal jakte på drugt hold, kan du greie deg bra uansett kaliber, litt avhengig av hva du skal perforere. En Mauser M03 er ei god børse, om du liker oppspenneren. Sako er alltid bra, så lenge pipa er god. Nå er vel prislappen ved pipeskift omtrent en fjerdedel av prisen for en M03, men det er alltid kos med nytt jern.

Link to comment
Share on other sites

Skal brukes på jakt ja, kaliberet har jeg god erfaring med så det er bestemt.

Er det noen som har R8 ellr M03 i 8x68S som kan si hvor godt går det.

Ang kuleutvalg har tidligere fått ca 900ms + med 8 ern ladd med a bond fra nosler er det vel en ganske flatt skytende patron, det viktigste på lange hold er å kjenne til kulebanen og sine egne begrensinger :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vurderer en ny langholdsrigg til jakt.......... Kaliberet er bestemt 8x68S

 

For å ta det første først. Har du en Sako lr 61, ville jeg brukt den som utgangspunkt og byttet pipe.

 

Men når du sier at den skal brukes på langholdsjakt, hva mener du egentlig med det. Ut til 300m (her duger det meste), eller 500m+? Grunnen til at jeg spør er at du bastant har landet på 8mm, ikke en av de mest optimale (Sauer 150 har forklart hvorfor) langholds kalibre som er å oppdrive. Til ordinær jakt, ja. Men til langholdsjakt???

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

300 Dakota er den hylsa som gir mest volum og som fortsatt passer i en std lang kasse. Derfor jeg anbefalte den i første omgang. Dakota'n har veldig tett på samme kruttvolumet som en 300 Wby - dvs 80 noen grs med krutt.

 

Gode LH kuler til jakt er alle de som har G1 BC over.500. Mange matchkuler som har bedre, men utvalget i jaktkuler som er bedre er det langt imellom.

 

180 grs kuler i 300 Dakota gir 960-980m/s. 200 Grs kuler 920-930m/s.

 

Beste normale jaktkula i .30" er 200 grs Nosler Accubond. Den jaktkula som har best balistikk av de som er laget for å holde sammen. I en rask 300 gir den pålitelig ekspansjon ut til ca 650m som er lenger enn de fleste av oss skal tenke på....

 

Har brukt den endel i 300 Win og ladd den til 4 andre kompiser med samme kaliberet. Gir gjennomskudd i 95% av alle norske storvilt på avstander fra 25-til tett på 400m

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...