Jump to content

Setter trening. Tips og råd?


BrunoEngerdal

Recommended Posts

Heisann. begynner å bli ganske klar for en Irsk-Setter nå å tenker på hvordan jeg skal få den trent "riktig". Selv om jeg ikke er er helt grønn når det gjelder hunder er jeg ganske uerfaren når det gjelder dresering for jakt på rype.

 

Er det noen grunnleggende regler som gjelder for å få hunden til å gjøre som du ber den om. Er det noe jeg må passe på å ikke gjøre som kan ødlegge det arbeidet jeg legger ned i hunden.

Mine håp for hunden vil være at den vil være flink på jakt samtidig som den kan være en lydig familie-hund å at jeg ikke trenger å være redd for at den skal stikke av viss jeg går uten band. Stiller jeg for høye krav eller er dette realistisk? Er det noen som har noen forslag til litteratur på dette evnet?

 

brunoallesvarmotasmedtakkengerdal

Link to comment
Share on other sites

hei jeg kan på det sterkeste anbefale filmene og boken til anders landind "slik trenar jag min valp" og slik trenar jag min unghund" de kan kjøpes på rotvelta.no. Det anbefales på det sterkeste å se filmene før du får hunden slik at du er klar, for en viktig del av hans teori er at mye av det skal trenes inn svært tidlig allerede med en gang du får valpen i hus.

 

Vi har hatt fuglehunder før, men før vi fikk den siste anskafet jeg meg desse filmene og fulgte hans metoder. Det har gitt meg det mest problemfrie og gledelige hundeholdet jeg har opplevd=) :D En lydig hund som aldri drar i båndet, hisser seg opp over ting, stikker av, bjeffer eller hopper på folk. Den apporterer alt og har fine søk og er lydig i fugl. :D

Link to comment
Share on other sites

Henger med på Stella. Kjøp Anders Landin's dvd og treningshefte. Om du faktisk klarer å følge de metodene så er du nesten garantert en bra bikkje. Problemet kan kanskje være at ikke alle er Anders Landin. Altså at man må ikke forvente at man skal klare det like bra som han (han har jo bare holdt på med dette i 40 år eller noe) så man bør ha det i bakhodet. Man kan fort få litt "mindreverdighetskomplekser" når man ser dvd'en - også går man ut og prøver selv ....(men det var jo ikke sånn bikkja skulle oppføre seg :mrgreen: )

 

Løp og kjøp !

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...