Jump to content

200grs acubond 30-06 - lading og erfaringer


kjetil_338

Recommended Posts

Bruker Accubond i 6,5 x 55, 7-08, 9,3 x 62 og .375 HH i "normale " kulevekter for kali

beret. Har etterhvert blitt min favoritkule til jakt. Veldig fornøyd :D

Hvorfor så tung kule i 30-06? Jakter du mye i tett skog? Den er vel laget for å kombinere gode flygeegenskaper (BC), og kontrollert ekspansjon.

Vil tro 168, eller 180 gr. vil dekke ditt behov så lenge kula er bonded.

Hvis ikke skal du ha en 9,3 x62 eller 45-70 :D

Link to comment
Share on other sites

Har jakta med 338wm i 10 år, så det henger sikkert igjen derfra8-) skal gå over til 30-06 fra neste år, så sjekker bare litt rundt. Og har troa på tunge kuler i moderate hastigheter. Men denne kula er vel såpass god at den vil gi gjennomskyting nesten uansett vinkel og hold på en hjort? altså den 180 grs kula..

 

 

Sent from my GT-P3110 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Så det er klare meninger på at Accubonden i 180grs er rikelig nok for gjennomskyting i 90% av tilfellene? Spørs om jeg bare bør gå for den da. Er jo ingen hensikt å overdrive kulevekta når det ikke er nødvendig. kan vel bli problematisk å stabilisere en såpass lang kule som accubonden i 200grs også?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått testa på reelt vilt men i vandunker på 100 meter. Der ekspanderte den veldig bra. Bretta retta seg helt ut :wink:

 

Edit: ligger rundt 785 m/s mener jeg å huske. Men siden det er ren kobberkule blir den lang å må settes dypt. Du får nok høyere hastigheter med blykula da den er kortere. Men det kan andre svare på bedre en meg ;)

Link to comment
Share on other sites

Og ekspanderer virkelig den barneskula skikkelig de hastighetene du får en så tung kule opp i?

 

Mange tager virkelig fejl angående ekspansion på Barnes kuglerne og tror ikke det virker, men de er jo såret op som et kryds i næsten kuglens halve længde at der er hulspids noget ned i dette kryds, kobbervinger skal jo blot bøjes hvor en blykugle skal deformeres

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...