Jump to content

Jaktrapport: Spania


Anders

Recommended Posts

Akkurat tilbake etter en fantastisk tur til Spania. Outfitter var IbexHuntSpain som drives av Valeriano Belles Tena.

Opplegget var meget seriøst og profesjonelt.

 

Vi var tre karer som skulle jakte Barbary sheep og Beceite ibex. Atle og Geir skulle skyte Barbary sheep, mens jeg skulle skyte Beceite ibex. Startet først utenfor Murcia etter Barbary sheep. Etter halvannen dag uten resultat forflyttet vi oss til en liten landsby kalt Puebla de don Fadrique. Her skjøt Geir en flott Barbary sheep første dag. Deretter kom regn og tåke og ødela resten av det opplegget. Atle fikk derfor ikke muligheten til å felle sitt dyr. Vi måtte ha minst to dager etter Beceite og dro derfor sørover til Corachar. En liten og sjarmerende landsby høyt i fjellet. Etter halvannen dag fikk jeg min ibex. Og jammen var det ikke en ekstra lisens til Geir, som seint samme ettermiddag felte en annen flott ibex. Har ikke tid til å skrive veldig utfyllende om jakta, men her kommer noen bilder. Håper dere liker dem! :)

 

Skjermbilde4.JPG

 

Skjermbilde9.JPG

 

Skjermbilde7.JPG

 

Skjermbilde6.JPG

 

Geir med Barbary sheep!

 

P1070740.JPG

 

Dyret falt rett ned! ("screen-shot" fra video)

 

Skjermbilde10.JPG

 

Atle Brenden, som er utstopper, tok godt vare på trofeene våre.

 

Skjermbilde5.JPG

 

Corachar

 

Skjermbilde2.JPG

 

Her mistet man nesten pusten. Par hundre meter rett ned, men fint for å speide etter ibex.

 

Skjermbilde3.JPG

 

Skjermbilde8.JPG

 

Min ibex. 11 1/2 år gammel.

 

P1070774.JPG

 

P1070767.JPG

 

Her et "screen-shot" fra videoklipp. Vi har filmet veldig mye disse dagene, og fått alle skuddsituasjoner på film. I dette tilfellet fikk vi faktisk skuddsituasjonen fra to vinkler!

Blir nok en DVD av dette etterhvert! ;)

 

Skjermbilde.JPG

 

Geirs ibex. 10 1/2 år gammel.

 

P1070787.JPG

 

Her er "jaktlaget" samlet. Valeriano hadde flere medhjelpere, som speidet etter vilt i ulike deler av terrenget. Dette var like før brunsten, så mange av bukkene var ikke kommet inn i området enda. Derfor veldig greit med flere personer til å leite.

 

P1070790.JPG

Link to comment
Share on other sites

Takker!

Vi bodde og jaktet i tre forskjellige områder, så innkvarteringen varierte litt. Fra "normal" hotellstandard til hyggelige vertshus.

Jeg foretrekker helt klart det siste. Mye mer sjel :)

Men i området Valeriano jakter Barbary sheep var det egentlig bare hotell som var alternativet.

 

Valeriano er meget profesjonell og servicen er på topp. Han er opptatt av hvordan jegerene har det under hele jakta. Og for han er ikke jaktturen over før du har landet hjemme og alt av bagasje er i orden. Han virker til å ha et veldig stort nettverk som hjelper ved gjennomføring av jakta.

 

Når det gjelder skuddavstander skjøt Geir Barbary sheep på 210 m og sin ibex på 60-70 m. Jeg skjøt min ibex på 170 m. Man bør være forberedt på skuddavstander opp mot 200-250 m. Vi brukte begge .30-06, ladet med 165 grain Hornady Interbond. Den skyter ganske flatt og har mer enn nok punch til disse dyrene. Tror disse dyrene alle har kroppsvekter rundt 70-100 kg.

 

PM sendt Ruger #1 :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...