Jump to content

Et lite stykke Sverige


Kristoffersen

Recommended Posts

Som overskriften sier "et lite stykke Sverige" er det vi prøver å få til. En venn av meg bor på gard der det er de eier bra med "skog". Skogen er veldig varierende, alt fra gammel granskog, fin blandingsskog, åpene myrer, åpen gammel furuskog, tett ung granskog, hogstflater og litt snau-fjell med fine kjerr. Jeg og han begynte å jakte skogsfugl der for første gang i høst. Det har vært nesten 10-20 år uten at noen som helst har jaktet skogsfugl der. Når vi begynte i høst så opplevde vi at det var veldig bra med skogsfugl der, vi hadde opp mellom 10-20 fugl nesten hver gang vi er der og har hatt mange fine skuddsjanser der. Vi har sett alle typer skogsfugl som vi har i Norge der. Til tross for at vi har sett så mye fugl så har vi begrenset oss veldig for ikke å rassere bestanden helt. Vi har kun skutt to orrhaner og to ryper der i høst til tross at vi kunne ha skutt utrolig mye mere. Det vi tenker å gjøre for å oppretholde/forbedre bestanden er som følger.

- Frede Orrhøne og røy.

- Skyte max 7-10 fugl pr år.

- Drive effektiv åtejakt på rev.

- Drive mårfangst.

- Drive med røyskattfangst.

- Jakte så mye på kråkefugl som mulig både med våpen og feller.

- Legge ut saltsten til hjortevilt.

 

Jeg kommer til å skrive her om Hva, når og hvordan vi jakter/fanger predatorer fortløpende :)

Forhåpentligvis så får jeg lært meg hvordan jeg legger ut bilder så da blir det en del bilder osv :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror uttaket av svart fugl har lite å si for bestanden, så den kvota kan dere sikkert øke litt :) I terenget jeg jakter så jeg i fjor ca 30 fugl i snitt på en dags tur. Det ble det felt 70 orrhaner, 14 tiur, 17 orrhøner og 5 røy i terrenget på ca 36000 mål. brunfugl skal egentlig spares, men det er det nok noen som driter i. Det var mye stamfugl igjenn i år, men klekkinga har hvert dårlig. Har sett ca 20 fugl pr. dagstur i år. En liten nedgang, men et godt år fordet. Dere kommer nok langt med fredning av brunfugl og jakt på predatorer. Skyt svart fugl med god samvittighet :)

Link to comment
Share on other sites

Får ikke fremm bildet, bare link som dere ser, men det er bilder av predatorjakt som vi har holdt på med i sommer :)

http://www.kammeret.no/bilder/albums/us ... 00/037.JPG" target="_blank" target="_blank" target="_blank Grevling skutt på garden

http://www.kammeret.no/bilder/albums/us ... 00/043.JPG" target="_blank" target="_blank Kråker skutt ved garden.

http://www.kammeret.no/bilder/albums/us ... 00/055.JPG" target="_blank Ravn som ble skutt under skogsfugljakta.

http://www.kammeret.no/bilder/albums/us ... 00/062.JPG Jaktbua som vi skal skyte rev fra på åte :)

Link to comment
Share on other sites

Får ikke fremm bildet, bare link som dere ser, men det er bilder av predatorjakt som vi har holdt på med i sommer :)

Grevling skutt på garden

037.JPG"

Kråker skutt ved garden.

043.JPG

Ravn som ble skutt under skogsfugljakta.

055.JPG

Jaktbua som vi skal skyte rev fra på åte :)

062.JPG

 

Fikset

Trykk på "Img" knappen, og plasser adressen til bildene inni der.

;)

Link to comment
Share on other sites

Har hørt det tallet en gang, men no har jeg glemt det :? Tror det var mellom 2900 og 4000 mål, kan sjekke det opp etter hvert. Det tar over en dag å gå rundt terrenget ja, så det er plass nokk ;) vi er jo bare to stk som jakter der fast + har hatt med noen gjeste-jegere så vi føler vi har mange plasser å ruter å gå får å finne fugl :) er jo fortsatt en bit av terrenget som vi ikke har hvert i enda ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...