Jump to content

ny rifle i 8.5 x 63


krisaa

Recommended Posts

Har lenge ønsket meg en ny Blaser R8

 

nå ser jeg at mann får den i 8.5x 63,

http://www.werner-reb.de/40680/40689.html

 

Dette er 338 caliber som bruker standard hylse og man får da 1+4 skudd i børsa, noe mann ikke får med en 338wm.

Dessuten har denne bedre flattskytende egenskaper en 9,3 x 62.

 

noen som har erfaring med dette kaliberet?

 

er klar over at dette ikke er noe utbredt kaliber men satser på å lade selv, og 338 har et utrolig bra utvalg av bra kuler.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ser på patronbildene det linkes til vil du se at 8,5 x 63 har utblåst kropp og muligens litt skarpere skulder enn .338-´06.

.338-´06 finnes både i "normal" og Improved versjon. Mitt "Imp" i posteringen over er altså forkortelse for "improved". Som i praksis betyr litt øket hylsevolum. Begrepet brukes ofte der en ikke-improved patron også kan avfyret i Imp-kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Har undersøkt litt, og ja, patronen er en oppnekket og utblåst .30-06, en .338-´06, improved, vil jeg si.

Men kammermålene avviker trolig litt fra .338-´06 eller .338-´06 Ackley Improved, slik at du må kontakte Werner for å få linket til rett diesett, vil jeg tro.

Hentet fra en amerikansk nettside:

 

"Designed by Werner Reb the 8.5x63 Reb is based on the 30-06 case necked up to .338” (8.5mm), similar to the 338-06. However, the Reb round has the shoulder pushed forward in an Ackley-style, which offers more capacity and lower pressures than the original 338."

Edited to add: I assume the shoulder change is for safety purposes as much as anything, as it would prevent the round chambering in a 30/06, 7x64 and other similar rifles.

 

Werner skriver selv om patroen sin:

"Schließlich sah mein Pflichtenheft für die Hülse so aus:

waffentechnisch und preislich unaufwändige Standardhülse

mittleres Volumen und gängiger R1-Durchmesser

„steile“, nahezu zylindrische Hülsenverlaufsform

Schulterwinkel 80° (= 40° nach US-Messung)

Hülsenhals zur besseren Stabilität etwa „ein Kaliber lang“

Standard Druckbelastung etwa wie 7x65 R"

 

Han ville altså basere seg på en rimelig standardhylse, han ville ha en nær sylindrisk hylsekropp (improved), en hylsehals på en kalibers lengde for godt kulehold, og, han vil holde trykket på et rimelig nivå. Antar han kan ha Afrikansk safarivarme i tankene da?

Ser at han har et litt pekulært forstørret ekstraktorspor på sin egne hylser.

 

Han har også en flenset versjon av patronen, ser jeg.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

En kompis av meg lurte på dette kaliberet - men løpet var vist svært dyrt den gangen (mener det kostet rundt 10k). Papirverdiene for patronen ser bra ut, og så lenge en håndterer rekylen bør denne patronen være et fint kaliber til norsk storviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg lurte på dette kaliberet. Papirverdiene for patronen ser bra ut, og så lenge en håndterer rekylen bør denne patronen være et fint kaliber til norsk storviltjakt.

Kan være villig til å mene at tunge kuler med diameter 8,5 til 9,3 henter ut det meste av jaktpotensialet av den begrensede .30-06 hylsen. 9,3 x 62 (som nesten er en dublikat av 9,3/-`06) er det groveste man kan bruke hylsen til, og fortsatt få rimelig kulebane. .30-`06 hylsen har vært nekket opp til større kalbre enn det, men det blir anstrengt. Liten skulder og dårligere headspace-kontroll.

.338" kaliberet har gode (og tunge) kuler tilgjengelig, selv om de ofte er beregnet på de større hastighetene i .338 Win mag.

Kaliberet har som utgangspunkt litt større tverrsnittsbelastning enn .366".

 

Interessant at Triebel har tatt maksimalt volum ut av -`06 hylsen, med fortsatt godt kulehold, - ikke for å maksimere ytelsen slik andre wildcat`ere ofte gjør, men for å gi sammenlignbar ytelse med mer moderat trykk.

Rekylen blir jo som 9,3 x 62, dersom kulevekt og trykkgrense er likt, i like våpen. Helt overkommelig, i våpen med god rekylkappe og riktig vekt for kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...