Jump to content

Redfield Revolution 4-12x40?


Baskoh1991

Recommended Posts

Hei

Jeg er ute etter et kikkertsikte i økonomiklassen.

Tenker å satse på Villrein og hjort, samt rådyr.

Er det noen som har erfaring med kikkerter fra Redfield?

Nå vet jeg at dette ikke er en Zeiss til 12,000 nok.

Men hva synes dere om denne? Noen som har testa Redfield?

Finner bare review og tester fra utlandet, ingen Norske.

Takk for hjelpen!

MvH

Baskoh

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har sett en (detaljert) review av en amerikansk dude som sammenligner de mest kjente og populære merkene av hovedsaklig USA-produsert optikk.

(Han fikk låne de gratis av ei sjappe, så regner med det er en kar med peiling.)

Han sammenlignet Bushnell,Burris,Redfield,Nikon,Vortex og to til som jeg ikke husker i farta.

Han mente Vortex var den klart beste, tett fulgt av Nikon(test av skarphet,kontrast,motlys osv...)

Vurderte Redfield selv da jeg skal handle ny kikkert, men velger Vortex basert på den reviewen.

Her var det dog snakk om Vortex diamondback, men tror selv jeg tar steget opp på viper.

Skal nevnes at amerikanerne synes selv at alt der borte er veldig dyrt, så de synes at 500,- i forskjell på to tilnærmet like gode kikkerter er mye penger.

Hvis du skal bruke den i skumring vil jeg foreslå å gå opp på 50mm objektiv siden de koster nesten det samme, uansett hvilken kikkert du velger.

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testa!

 

Riktignok ikke 4-12x40, men 3-9x40. Jeg kjøpte en med accurange-retikkel for å ha på en Remington 700 "M40-look-a-like", siden M40 i sin tid ble levert med Redfield (og den er billig) så valgte jeg å kjøpe for å prøve den ut. Nå ble det etterhvert McMillan-stokk på børsa og dermed var ikke redfield 'korrekt' alikevel, men det er en annen historie....

Det er Leupold som nå eier Redfield, og optisk sett så skal visst Revolution være lik Leupold VX1. Skumringsegenskaper etc skal jeg ikke begi meg ut på å synse noe om, men optisk sett (på dagtid) så er den ihvertfall helt grei. Jeg har brukt kikkerten noen ganger på skytebanen, og har skutt på avstander fra 100m til 750m med dette siktet på våpenet. Siktet er enkelt og robust, med 'gammeldags' okkular med kontramutter for å låse det. Jeg synes egentlig at dette er helt greit, da denne justeringen gjerne kun gjøres en gang. Kikkerten har pene linje, uten at dette egentlig er noe argument i seg selv.

Det som trekker litt ned er følelsen på klikkjusteringen. Det er fingerskruer for både elevasjon og side-justering. Disse har 1/4moa klikk. Men, altså, klikkene er ikke veldig tydlige. Hvis man skal bruke siktet slik det egentlig er tiltenkt, altså å skyte inn på gitt avstand (200m?), for så å bruke retikkelet når man skal forlegge siktepunkt så er det ikke noe problem. Hvis man derimot skal klikke seg opp og ned i mente, ut i fra klikktabeller og slikt, så er ikke disse justeringstårnene særlig godt egnet.

Siden børsa mi et ment brukt på posteringsjakt og langtholddskyting, så har jeg valgt å bytte til en kikkert med bedre klikk. Valget falt da på en Leupold Mark AR (som igjen er samme kikkert som Mark 2). Optisk sett så klarer jeg vel egentlig ikke å se noe forskjell igjennom disse to.

 

Konklusjon?

Til å være en kikkert i lavere prisklasse, så synes jeg egentlig at Redfield Revolution klarer seg veldig bra. Sett i forhold til 'no name' kina-kikkerter og slikt, så føler jeg vel at Redfield er et noe tryggere valg. Det står ihvertfall et varemerke bak, som man kan henvende seg til hvis det skulle være noe garantigreier eller noe. 40mm objektiv gjør også at kikkerten kommer lavt på børsa, noe som jeg personlig liker veldig godt. Da slipper jeg å bygge opp kolbekammen for å få god kinnstøtte.

 

HTG1_.JPG

 

RD1_old.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...