Jump to content

Soppkniv


Tom Løkås

Recommended Posts

siden Haretex greide å inspirere meg til å starte opp igjen må jeg vel kanskje legge ut kniv nummer 1 i den nye serien min, (den gamle glemmer vi da det var noe HEEELT annet)

 

kniven er lagd som en ren brukskniv og er derfor ikke laget under "lupe".

bladet står feilveien sier du og er helt vanvittig vinklet? ja den skal gjøre det for å forenkle jobben når man plukker sopp og finskjærer.

 

og ja jeg greide og voldta bladet på båndsliperen :oops: ikke første gang, (sliter litt med fingerleddene) men dette skal fikses om jeg finner en lur løsning, men brukskniv er brukskniv.

 

Kniven:

2012-11-05212742.jpg

Slira:

2012-11-05212656.jpg

Kniven i slira:

2012-11-05212642.jpg

 

dere er velkommne å komme med ris og ros. :thumbup:

 

må vel atter takke Haretex for inspirasjonen! hadde helt glemt hvor morro det var å lage kniv! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Håndtverksmessig synes jeg det ser veldig bra ut. Hva er skaftet laget av?

Spennende materiale ihvertfall, og veldig fint!

 

Jeg ser at vinklingen er gjort for å underlette arbeidet den er tiltenkt. Men synes allikevel vinkelen er litt vel mye. Den rette eggen på bladet at det blir veldig mye vinkel innerst inne mot skaftet, synes jeg.

Dessuten finnes blad som er spesielt smidd for å være sopp-kniv blad, jeg hadde nok brukt ett slikt istedet.

Men det er bare min personlige smak.

 

Jeg er forøvrig også litt nysgjerrig på det Haretex spør om...

 

Nydelig arbeid!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

skaftet er akryl ja.

kosten er syntetisk rappet fra en malekost.

festet med epoxy. har frest inn et "hulrom'' som dette er limt fast i.

 

fasongen er nok litt fremmed ja da jeg har utelukkende tenkt på funksjon og hvordan den skal ligge i en liten damehånd.

 

ja vinkelen ble kanskje i overkant, men i funksjon helt fantastisk å jobbe med! :smile:

 

at det fantes spesielle soppknivblad viste jeg ikke. jeg kjøpte dette bladet da det var på tilbud. jeg er helt ny på å lage slike kniver, det jeg gjorde før var ren produksjon i serier av 10 kniver.

og ja jeg kommer nok å fortsette å legge ut bilder, er jo en interesse for det så hvorfor ikke? :mrgreen:

 

tusen takk for alle kommentarer! det er det vi menn lever av :mrgreen:

 

kan avsløre at neste kniv er et spesialprosjekt der stikkord er: damask, treverk, metall, pels og flåing. de blir nok mer i den gata dere er vant med og en type kniv jeg lagde før. kommer etterhvert. :winke1:

 

Graahund: ja det var det jeg også tenkte første gang jeg så den! :lol:

slira kunne nok hatt litt røde detaljer for å lette overgangen mellom kniv og slire.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...