Jump to content

Hjemmelada 30-06 i kronografen


kaaredump

Recommended Posts

Har pusla litt med med lading i revolverkaliber en tid, så det er vel på tide å begynne å lade litt til elgbørsa også.

 

Kjørte en batch hjemmelada 30-06 gjennom kronografen i dag, men resultatet sier meg egentlig ikke mye (har søkt litt her inne og ellers på nett, men blir ikke helt klok på det).

 

Ladedata:

Kule: Nosler 168gr Custom Competition

Hylse: Norma

Tenner: CCI 200

Krutt: Rhino 19 / 61gr (Bruker ladedata for Reloader 19)

 

Testvåpen:

Browning A-Bolt SS

 

Reultat 10 skuddsserie:

Snitthastighet: 2808fps (856mps)

Avvik max/min-hastighet: 72fps (22mps)

Gjennomsnittsavvik: 23fps (7mps)

 

Forventet et normalt avvik, da krutt ble målt opp med digital kruttvekt(som langt fra er så nøyaktig som balansevekta mi), har ikke benkeskutt den, men hadde null problem med å legge en femskuddsserie innenfor 5cm på "frihånd" på 100m.

 

Jeg er meget godt fornøyd med presisjonen (A-Bolten min leverer gjevnt over grei presisjon uansett hva jeg pakker i den), og krono-data ser bra ut, eller hva sier dere O'store ladeguruer??

Link to comment
Share on other sites

Du har greit avvik som det er.

 

For å få mindre avvik må du begynne å veie kuler, hylser og kanskje dobbelveie kruttet, måle hylsevolum og slikt som benkskyttere driver med.

 

Har selv hatt avvik på 3-4 m/s som det beste. Men la da mye arbeid i det, pluss brukte noen svindyre moly matchkuler.

 

Nå bruker jeg noen hornady FMJ-BT til trening, de varierer vel ca 12-15 m/s.

Til jakt bruker jeg Barnes TSX, de er litt bedre, 8-12 m/s (maks/min hastighet)

 

 

Du spør etter data på hva som er akseptabelt avvik. Vel, det er vanskelig i gi deg. Hva som er akseptabelt for deg er ikke det samme som er akseptabelt for meg!

 

Selv om jeg ser at din ladning er akseptabel, så er det helt sikkert enkelte som synes den er elendig.

Dette må du nok avgjøre selv. Er presisjonen god er landingen god nok, kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Noe som ofte avgjør avvik i hastighet og trykk er COL. Uten å bruke dier der du kan justere kuleholdet i halsen er det ganske så viktig at kulene sitter skikkelig så du får nok kulehold til at kruttferbrenningen er skikelig i gang før kula slipper halsen.

 

God regel er kulediameter i kulehold.

 

Deretter er det som allerede er nevnt - jevnhet i alle ledd som er avgjørende for lave hastighetsvariasjoner. Uten å oppfordre til sprengladning har jeg personlig ofte erfart at ES/SD blir lavere med trykk relativt nære (og noen ganger over) maks trykk.

 

2800f/s med ei 165/168 grs kule i 30-06 er ikke en veldig hard ladning. Kan sikkert økes både 1 og kanskje 2 grs. Ta fram mikrometeret ditt og bruk dette sammen med krongrafen neste gang du er på banen. Da er du sikker på at du aldri lader farlig ammunisjon

Link to comment
Share on other sites

Skjøt over to kronografer på rekke for en stund siden og de var langt fra enige :roll:

 

Ga de konsistente avvik (at den ene konsekvent viste mindre enn den andre)? Eller var avviket mer tilfeldig?

 

 

Er helt fersk i dette med kronografering, men erfarte at første skudd fra kaldt våpen (både rifle, pistol og revolver).

Bruker dere å dra avgårde et par oppvarmingsskudd før kronografering?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...