Jump to content

Hagle R FRISLID STAVANGER


dusjanbe

Recommended Posts

Fant en gammel hagle i dåg på låven hos mine besteforeldre,så med første øyekast ut som en remington rolling lock men den eneste merkingen jeg finner er R FRISLID STAVANGER. Den er i kaliber 12. Noen som vet noe mer om denne? eventuelt når den kan være produsert? verdi?? er det noe som er verdt å få en børsemaker til å fikse opp? :?::?::?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare fortelle det jeg har hørt fra min far.

R. Frislid var visstnok en våpensmed i Stavanger, med ett google søk dukket det opp en som skrev at Frislid var født rundt 1853, mer vet jeg ikke, og mer var ikke og finne på nettet

 

Min far arvet en Frislid hagle av sin bestefar tidlig på 50 tallet, når han skulle flytte på alders hjem, men før min far fikk haglen, så ble den sendt til Kongsberg Våpen for ettersyn, og skifte av pipe, siden den var i kaliber 14 som var ukurant, pluss at den hadde surret og gått med svartkrutt hele sitt liv Så den ble bygget om til kaliber 12, samt installasjon av en sperre sikring på hanen, slik at kammeret ikke kunne åpnes viss fjæra røk under avfyring (der røk vel hele verdien) Sikkerheten sto i høysete, men den har plenty med bruksverdi, og er en drøm og skyte med

 

Den var i min fars ord "utgammel" når han fikk den når han var rundt 10 år gammel, og min oldefar hadde visstnok kjøpt den brukt før 1900, men dette er jo familie fortelling, ikke nedskrevne fakta.

 

Jeg håper inderlig at noen kommer med noen konkrete årstall og fakta, for dette har jeg også lurt på lenge

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...