Jump to content

Heimelaga luktestoffer !


flanged

Recommended Posts

Hei,

 

Hemmelighold er vel éit omgrep som høyrer godt heime i fangstmiljøene, men dristar meg til ein ny tråd om luktestoff. Slike ferdig fremstilla duftar er dyre viss fangstruta strekkjer seg til 40 fellesett av ulike slag og artar, så kvifor ikkje dra dette tilbake til røtene ...

Mange gode luktestoff er vorte produsert fram på "kjøkkenbenken" gjennom historia. Sjølv er eg veldig fersk og interessert i framstilling av dei "gode duftar" men manglar her mykje kunnskap. Er det nokre som vil dele litt kokkekunst med oss eller sit på gode oppskrifter ?

Link to comment
Share on other sites

I John Opdahls bøker "Fangst og feller" fra 1988 og "Hva de gamle fangstmenn fortalte" fra 1992 kan du lese om hvordan du kan lage luktstoffer. Den første boka kom nylig i nytt opptrykk og kan kjøpes fra Jakt- og fangstbua på Steinkjer. Den andre kan du høre med biblioteket om de klarer å skaffe.

Link to comment
Share on other sites

Lagde eget luktestoff som jeg brukte etter jul i fjord,før jul brukte jeg Hawbaker marten lur e.Tok 4 mår med hawbaker,og 4 mår på mitt eget. så det fungerte bra :lol: Brukte følgende:Matolje,knust tørket bevergjeld,hele anisfrø,malt stjerneanis,romessens.Kan nok være lurt å bruke fiskeolje istede for matolje,da fiskolje sies å være basis i de fleste luktestoff.Blandings forhold må du lukte deg fram til,men jeg personelig ønsker å ha en ganske fremtredende lukt av bevergjeld 8) ,da den er fremtredende i både hawbaker marten lure og Tom krause luktestoff :shock: Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det finnes ein del oppskrifter som er brukt i Norge.

Har vel 12 stk som er hentet fra div bøker og hefter .

Dei elste er fra ca 1850 og dei nyeste er vel utgitt så seint som i 1980-90.

 

Det er jo gamle måleenheter da.

 

Når det gjelder Amerikanske oppskrifter så er der jo svært mange.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...