Jump to content

Valg av KIKKERTSIKTE til Ruger Mini-14


A-M67

Recommended Posts

Heisann! :)

Har akkurat kjøpt meg en meget pen Ruger Mini-14 (brukt). Den er noen år gammel, men er meget lite brukt og helt strøken.

Den skal brukes til rådyr og fugl, så jeg vurderer sterkt å kjøpe meg et kikkertsikte.

Derfor lurer jeg på hvilke kikkertsikter som er å anbefale til en slik rifle? Hva er passende dimensjon og merker?

Prisklasse tenker jeg et sted mellom 4000 til 10000,-

Håper noen her har noen interessante anbefalinger! :D

Link to comment
Share on other sites

Zeiss Victory 2,5-10x50 med lys her på salgssidene: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=105&t=79510

 

Løp og kjøp! Det hadde jeg gjort om øknomien hadde stått den kjekke bi. :)

 

I overkant av budsjettet, men det er ikke mange halvliterne på byen! Bedre sikte for denne summen må du lete lenge etter.

 

Nå har de vel hatt åpningssalg på XXL-Strømmen for en billigere penge enn dette, men de er sikkert utsolgt!

Link to comment
Share on other sites

Tjah... Jeg har en Brno Fox med Zeiss 7x50 på. Litt stort på ei lita riflesnelle som den, men det virker jo! Mini-14 er vel ca i samme størrelse som Fox?

 

20121022_165250.jpg

 

Her med Nikon Monarch 5-20x44 på toppen, the beauty med the beast. Litt i overkant...:

 

IMAG0390.jpg

 

 

Ellers kan du jo glane litt på Leupold VXR i 3-9x40 feks. Bra sikte til bra pris. Lys har den og. En MÅ ikke ha lys, men det er nå kjekt å ha lell... I skumring er det sjelden en ulempe i det minste.

 

3-9x40: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14007&prodid=20305

 

Dette er en grei universalstørrelse og passer fint på mindre rifler. Leupold er også kjent for å være solide greier til en rimelig penge. Du kan feks slå ned teltplugger, bruke den til å slå inn skallen på skadeskutt bjørn osv osv...

Link to comment
Share on other sites

Tror virkelig at den Zeissen fungerer godt ja! ;) Ser det at den Nikon-kikkerten kanskje er litt i største laget ja, og spesielt for en Mini-14 som trolig er enda mindre enn Brno Fox, uten at jeg vet det sikkert.

Har så vidt sett litt på en Leupold ja, den tror jeg er mer passende i 3-9x40. Kikkerten på en Mini-14 bør nok ikke være større enn det, til mitt bruk. Greit å ikke ha så "klumpete" stor kikkert til for eksempel smygjakt i relativt tett terreng.

Takker for meget gode forslag! :D Skal se litt rundt etter en Leupold VX-R 3-9X40, om jeg finner den til en god pris ;) Hvor er det best (billigst) å bestille de? :) Håper forresten jeg slipper å bruke den til å slå ned teltplugger med... haha :P

Link to comment
Share on other sites

Hva med å putte amerikansk på amerikansk? ;)

 

Valget mitt ble en Zeiss Conquest 3-9x40. Den er laget for det amerikanske markedet og har derfor ett slankere 1" rør. Ettersom det ikke er en "ekte" Zeiss laget i Tyskland, er prisen ganske grei.

 

Jeg liker lav montasje, med den går kikkerten akkurat klar for "overtreet".

normal_IMG_0473.jpg

 

Synes kikkerten passer til rifla.. har quick release ringer slik at jeg lett kan skifte til stålsikter.

Finner flere bilder av kikkerten på en Ruger mini i denne tråden;

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=30407&hilit=Duracoat&start=40

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra forslag! :) Den så ikke dum ut, og jeg ser at pris heller ikke er så gale. Er det best å bestille fra statene, eller er det samme pris her hjemme?

Og apropos montasje, så ser jeg at det finnes litt forskjellige løsninger til Mini-14. Er det noen her å anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Får de både her til lands og fra USA.

Jeg kjøpte min fra USA (ble ikke solgt i Norge på den tiden). Skulle uansett herje den såppas med sandpapir og lakkering, at garantien trolig ville gå heden uansett.

 

Ganske tynt kors og er litt klarere enn f.eks Leupold VX3 som er i någenlunde samme prisklasse.

 

Montasje.. tja.. Tenk litt over hvor enkelt det blir å fjerne "overtreet" når du skal pusse rifla. Med såppas lav montasje som jeg har, må jeg ta av kikkerten for puss. Det er da kjekt med quick release. Har ikke merket noe treffpunkt forandring når jeg tar kikkerten av og på.

Orginal montasjen er solid, men i tyngste laget synes jeg.

Har du planer om å montere rødpunkt, vil nok Picatinny/weaver skinne være beste løsning.

Link to comment
Share on other sites

Oki, får se litt hvor jeg i så fall bestiller da.

 

Etter det jeg ser, tror jeg korset er meget greit. Vertfall de som er "tysk retikkel nr 4".

 

Relativt lav montasje tror jeg blir det beste, etter min smak. Din så helt perfekt ut, og ikke minst greit å ha quick release.

Tror ikke det blir rødpunkt, ikke slik det ser ut nå.

Hvor får man bestilt montasjen du har?

Link to comment
Share on other sites

Hvor får man bestilt montasjen du har?

 

Ja.. det var det. Montasjen heter Warne Quick Release. Men problemet er at de ikke lengre produseres til Ruger Mini så tviler på at du får tak i den. En mulighet er da at du bestiller to stykk til Ruger M77, denne rifla har en høy og en litt lavere montasje. Du kan da ta en fra det ene settet og en fra det andre, volà.. to som er like høye. Tror det bør gå greit.

Link to comment
Share on other sites

Oki, kunne kanskje fått tak i de fra M77. Men jeg kan lete litt på midway.no også, der har de mye forskjellig. Noe passer kanskje til en Mini-14.

Har sett og lest litt om Zeiss Conquest, tror jeg slår til på den etterhvert. Likte den veldig godt. Kanskje julepresang til meg selv? haha :P Men hvilken retikkel er å anbefale av "Z-Plex" og "#4"? Det er vel bare en smakssak?

Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt Conquest i 3-9x40 og var fornøyd med den. Ga ikke stort over en "tretusenlapp" for den hos Jaktfall den gangen. Syntes den var veldig klar og fin. Definitivt verdt penga, syntes jeg. Tror ikke det er så mange andre sikter til den prisen (rundt 4 000,- i dag?) som er bedre faktisk. Har jo sett gjennom noen mellomklassesikter de siste årene, og jeg minnes at jeg syntes Conquesten var et hakk over uansett. Subjektiv mening selvsagt. Andre kan jo ha en annen mening.

 

Hadde tysk 4 på min. Syntes det var greit i forhold til skumring. Det var ikke avskrekkende tykt heller. Ville heller ha tysk 4 da jeg ikke ønsket å ha en grov stolpe til. Nå er sikkert Z-plex litt tynnere i utgangspunktet da. Har ikke sammenlignet.

 

Det var imidlertid en ting jeg ikke ble helt fortrolig med, med det siktet, og det var at jeg følte jeg måtte være nøye med øyeplasseringen. Jeg kalte det dorulleffekt (men det stemmer ikke etter hva jeg har lest meg til her på forumet!). Det er lett å se veggene inni siktet om man ikke plasserer øyet riktig. Men hvor "ille" det var i forhold til siktene jeg har hatt etter dette, husker jeg ikke!

Link to comment
Share on other sites

Conquest'en kan være litt nøye på øyeplassering ved høy forstørring ja, men har ikke lagt merke til det ved lav forstørring. Uansett så er det jo en fordel å parkere nepa på samme sted bak kikkerten hver gang. Så det er ikke nødvendigvis noen stor ulempe, kanskje.. om man vrir litt på det.. en fordel ved baneskyting. Til litt mer stresset jaktbruk er det nok ikke like greit.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt dette med øyeplassering med tanke på Conquesten. Men tror ikke det blir et altfor stort problem heller, virker som en meget bra kikkert. Det blir nok en Conquest med tysk nr 4, dersom jeg kjøper den. Veldig fristende ;)

 

Det kunne kanskje vært aktuelt med en Millett DMS-1 1-4x24, skal se litt på saken. Sikkert liten og hendig til en Mini-14, det kan jo være greit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...