Jump to content

omforme 30-06 til 25-06


Tikka-Sporter

Recommended Posts

har ett spm vedr omforming av hylser.

 

Har kjørt endel 30-06 hylser gjennom 25-06 FL dien, og trimmet dem på lengde etterpå. Siste tilpasning skjer ved skyteforming.

 

Er klar over at ett problem man skal være obs på er at hylsehalsen ofte blir tykkere ved nedpressing av 30-06 til 25-06, og dette kan skape farlig høyt trykk da halsen ikke får ekspandert nok i kammeret til å slippe kula ved avfyring, sant?

 

Når jeg setter kule i endel av de omformede hylsene, er disse ikke nevneverdig tykkere i halsen enn orginale 25-06 hylser ladet med samme kule.

 

Eks:

Speer 100grs spitzer: 7.22mm utvendig hylsehals orginale 25-06 hysler, 7.22-7.23mm omformede 30-06 hysler.

 

Dette kan davel ikke være faretruende forskjell?? Er da vitterlig bare 0.01mm forskjell, så mao er ikke de omformede hylsene nevneverdig tykkere i godset enn de orginale 25-06 hylsene.

 

Har prøvd å kamre 4-5 dummies m kule av de omformede 30-06 hylsene, malt dem med tusj rundt hals. Alle kamrer som orginale 25-06, og ingenting av tusjen er skrapt bort....

 

Hva tenker dere? Høres dette ok ut??

 

Ha lite lyst å begynne å trimme hals utvendig, da jeg ikke har utstyr til det pr stående fot.

 

Å før dere spør..... JA, jeg vet at 25-06 hylser er mulig å få tak i, men jeg har hundrevis av engangskutte 30-06 hysler i ladeboden og mine 25-06 hylser begynner å sprekke i hylsehals etter 8 omladninger (egentlig holdt mye lengre enn jeg hadde forventet)...

Link to comment
Share on other sites

ikke enig. Når hylsen er isatt en kule vil kula begrense nedre diameter, slik at veggtykkelsen blir halvparten av forskjellen på halsen til patronen og kula.

 

Å der datt jeg ut... :smile: Hva mener du egentlig her?

Jeg mener at den blir uavhengig av kammeret. Kulene har veldig lik diameter, men kammer kan variere litt både her og der. Hvis du vil se forskjellen på godstykkelsen så måler du den på en fabrikkpatron (med isatt kule) og en omformet hylse med (helst samme) kule.

 

@Slurry, det er riktig, men jeg tror det vil være riktigere å bruke formet hylse isatt kule fordi en omformet 30-06-hylse er misstenkt for å ha tykkere hals og dermed strekke seg mindre. Det er derfor bedre å sammenligne med like premisser, altså at begge to er innvendig begrenset av samme kule.

Link to comment
Share on other sites

ok, nå er jeg med.

 

Men har ikke fabrikkammo tilgjengelig her i byen iallefall (Tromsø)

 

Men tenker jeg helt feil når jeg sammenligner utvendig halstykkelse på en orginal hjemmeladd 25-06 hylse med en ferdigladd omformet 30-06 hylse med samme kule?? Hadde veggen vært mye tykkere på 30-06 hylsa, ville da hylsehalsen ferdig ladd uunngåelig vært tykkere utvendig, sant??

Link to comment
Share on other sites

ok, nå er jeg med.

 

Men har ikke fabrikkammo tilgjengelig her i byen iallefall (Tromsø)

 

Men tenker jeg helt feil når jeg sammenligner utvendig halstykkelse på en orginal hjemmeladd 25-06 hylse med en ferdigladd omformet 30-06 hylse med samme kule?? Hadde veggen vært mye tykkere på 30-06 hylsa, ville da hylsehalsen ferdig ladd uunngåelig vært tykkere utvendig, sant??

riktig. Trenger ikke være fabrikk, men hylsa må være laget som 25-06 originalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...