Jump to content

Jakt fra elektrisk motorbåt


kjottkake1

Recommended Posts

Hei!

Jeg har alltid vært sikker på at jakt fra båt med elektrisk motor var forbudt, helt til samtlige fra elgjaktlaget, som også er ivrige gås- og andejegere, sa at det var lov. Jeg kontaktet jegerprøveinstruktøren jeg hadde for noen år tilbake, og han var ikke sikker. Har jeg rett, eller er jeg helt på jordet?

 

(å være på jordet er det eneste alternativet, da jeg ikke kan ro) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

http://www.lovdata.no/all/tl-19810529-038-006.html" target="_blank" target="_blank

 

Tror nok ikke det er lov. Da hadde det vel vært lov og jakte fra EL bil au!

Bortsett fra 2 km fra land.

 

 

Godt sagt, men så er elektrisk motor på båt lov i fugle-reservatet her i nærheten fordi det ikke går under motor. Her er saken, Herr Onkel politi eller naboen ser deg jakte fra båt for så å kjøre bort å plukke opp det du har skutt. Du blir møtt av nevnte onkel på kaien og får en sabla bot (vet ikke hva den ligger på og har ikke tenkt å finne det ut) og kan regne med beslaglegging av våpen eller lignende (med eller uten hjemmel i loven, tenk bygd). Poenget her er at uansett hvor rett du skulle ha ang definisjonen på motor hva motorbåt gjelder, så koster det deg veldig mye å kjempe mot ordensmakten her til lands, og er du skikkelig uheldig, som han det sto om i denne utgaven av "Jakt & Fiske" på side 11, så kan du veldig fort, selv med bunnsolid sak, bli gående uten våpen i MÅNEDSVIS! (To damer hadde blitt skremt da de hørte skudd og ringte politiet. Fyren hadde vært på skarvejakt i kajakk og fikk våpenet beslaglagt i 10 måneder før saken ble henlagt.)

 

Gjør den enkleste; "do jakta, kompis henta" :D Fullt lov og veldig beleilig. Ingen som sier at ikke naboen kan sitte klar å hente skutt fugl for deg og visa versa.

 

Nå er det en halv evighet siden forbudet mot jakt fra motordrevet båt, og at skulle en jakte med motordrevet båt måtte en 2 km fra land ble innført.

Grunnen for forbudet var at en så at en rekke alkejegere kjørte etter fuglen og skjøt store mengder fugl (den gangen var der Alke over hele vestlandskysten). Altså var det enkelte som ødela for alle.

I dag har vi enda raskere og mer effektive båter. Få eller ingen ror eller padler.

Forbudet ligger der, men er myket noe opp i praksisen , da en kan plukke opp skutt og skadet vilt med motorisert båt.

 

Denne må leses;

viewtopic.php?f=20&t=15050

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...