Jump to content

Prosjekt CZ


dirt

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle legge ut litt info her om mitt "våpen-prosjekt" etterhvert som det skrider frem.

Litt bakgrunn først kanskje... Dessverre har det blitt slik at jeg ikke har vært noe særlig på jakt de siste 10 årene. Børsa(ene) har bare stått og støvet bort i våpenskapet, mens jeg har viet livet til barn, familie, jobb og motoriserte prosjekter (sistnevnte dog i litt mindre skala enn jeg selv ønsker). Vel, lysten og interessen for jakt har hele tiden vært der, men tiden har ikke strekt til....kun noen sporadiske turer i løpet av de siste årene. Dog har ting begynt å endre seg litt.., barna vokser til og man får litt mere tid til overs. Til og med barn som vil være med på tur.

 

Så nå skal det handles nytt våpen. Det blir en CZ 455 varmint i kaliber 17HMR med supplerende løp i 22LR. Til å begynne med så var jeg noe usikker på hvilken modell jeg ville ha, men "landet" ganske fort på en original CZ Thumbhole stokk.

Har egentlig aldri før tenkt tanken på å "bygge" ett custom-våpen, men nå er det jo sånn at når man først begynner å surfe på forum og ser på bilder av andre sine prosjekter, så får man fort opp øynene for at det finnes mange muligheter utenfor det som er standard butikkvare. Og hjernen begynte fort å tenke i andre baner.... Og siden jeg ikke er typen som bruker langt tid på beslutninger... :lol:

Etter noen iherdige timer forran pc`en så kom jeg etterhvert frem til en kar i England som heter Gary Cane som lager fantastiske stokker... og vi har allerede diskutert litt detaljer rundt en full custom stokk. Pricey...ja, men da får jeg det som jeg vil, og synes så absolutt det er verdt hver krone.

Game is on! To be continued... :)

Link to comment
Share on other sites

Alltid interessant å høre om folk som vil legge kroner i salongen (nå er jo .17 kanskje litt mer enn salong, men likevel). Personlig så synes jeg at jeg har tatt i når jeg har kjøpt skikkelig optikk og ny stokk til CZen som jeg betalte 1800 for (CZ 452 style), men forsåvidt så fortjener den litt siden det er det våpenet jeg skyter flest skudd med gjennom året. For meg vil neste oppgradering (når det nå blir, CZen går som en stråle den så jeg har det ikke travelt) av salongen bli en Anschutz i stedet for CZen.

Et tips kan kanskje være å droppe Thumbhole-versjonen om du uansett skal bytte stokk. Ser at mange forhandlere tar en del mer for den enn den vanlige Varmint-utgaven, og er ikke så sikker på at det er allverden forskjell i salgspris om du skal selge gamlestokken. Jeg kjøpte min Thumbhole-stokk på tilbud fra Boyds (mener det er de som lager for CZ, min ser helt lik ut den som er orginalt på CZ-riflene) for ca 350 NOK. Tror det var 63 USD, kursen var ganske lav. Det ble jo litt mer når den kom til Norge, men det var noe under tusenlappen med frakt/moms/toll/tollbehandling mener jeg å huske. Kom på en uke gjorde den også.

Forøvrig vil jeg ønske lykke til med bygging. Det er en del "opphora" salonger her på forumet der innpakningen i form av stokk/optikk/montasjer osv koster mange ganger børsa den er bygd rundt, så det er nok inspirasjon å hente.

Legg inn oppdateringer om prosjektet!

Link to comment
Share on other sites

Her er noen eksempler fra Gary Cane:

 

Custom.17hmr.jpg

Full-Custom-30.06.jpg

Krico-.308-wisper1.jpg

Th-Tac-Nesika.jpg

Steyr-Prohunter.jpg

 

Min stokk blir noe mer "futuristisk" om kan kalle det det...

Leveringstiden er noen måneder, så det vil ta litt tid, men det er mer som skal på plass enn bare stokken..og tiden har en tendens til å fly avgårde.

 

jomjom: har også kommet frem til at det blir billigere å kjøpe en standard varmint uten TH, legger heller de ekstra hundrelappene i andre oppgraderinger. Og oppdateringer kommer selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er igrunn ganske spent selv :D

Nå var jeg så inni hampeskauen dum at jeg begynte å kikke på piper også, og ser bla at Lilja lager drop-in piper til 455. Var ikke så himla dyrt heller... men de er sikkert ikke mulig å få inn til landet uten masse strul, så jeg legger det til siden (flink gutt).

 

Optikk har jeg ikke fundert så veldig mye på enda, men det skal vel bli en ordning på det også etterhvert. Tar gjerne imot noen tips der altså. Samme gjelder forsåvidt lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Litt inspirasjon:

FLCM16blkspth2.jpg

FLCM18Red.jpg

 

Likte de grønne fargene, men den syns jeg hadde gjort seg bedre uten tommelhull.

 

mwcmBS1.jpg

FLCMrwbHER1.jpg

 

Men den stokken passer vel best til noe grovere. Kunne tenkt meg en slik i f.eks 308 etc, med et slik tykt løp og med åpne sikter...!

 

 

Går det noe fremover da?

Link to comment
Share on other sites

Ja det er noe gromt med dem...korte og kompakte, men alikevel grove...

Mitt prosjekt skjer det vel ikke så mye med enda da jeg står i kø for å få stokken laget. Jeg er booket inn i begynnelsen av februar, og det er jo en stund til..men den som venter på noe godt osv.. :D

Kom en liten pakke fra YoDave i Canada da, også prøver jeg å bli enig med meg selv angående kikkert, men det er ikke helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag kommer endelig min bysse hjem :)

Blir å bestille ekstra løp i sammen slengen, blir 22 wmr som supplement.

Også må det bestilles kapping og gjenging..er visstnok lang ventetid på sånt sier dem (hadde jeg hatt en skikkelig dreiebenk så skulle jeg gjort det selv men..)

Får vel kappe ned dyret en god bit når man først skal gjøre det :)

 

Må snart få valgt meg en kikkert og en to-fot, og så er det bare å smøre seg med tålmodighet til stokken går i produksjon.

I mellomtiden får jeg vel teste pang-pangen med original stokk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...