Jump to content

Hytte på åremål


villdyret

Recommended Posts

En kamerat og jeg er så heldige at vi får låne ei hytte på min barndoms seter, kun mot vedlikehold. Hytta heter Fjellsno og ligger 975 moh i hjertet av huldrefjell.

 

Litt nostalgi til å begynne med:

 

344whmo.jpg

Her skal jeg liksom lære å fiske med far som mentor.

 

erzxpd.jpg

Far, søskenbarnet mitt, meg og tante :)

 

5oec1c.jpg

Geita er skummel! Ikke rart jeg drar meg i finger'n :mrgreen:

 

29yfmnn.jpg

Lite visste denne gutten om at han 40 år senere skulle vinne med kaldblodstravere, men hesteinteressen lå vel i blodet?

 

Nok nostalgi, i neste innlegg poster jeg bilder fra årets sommer i fjellet :wink:

Endret pga skriveleif.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk Propell! Her inne får jeg ro og sjelefred :)

 

Dette var hva som møtte oss på vei til fjells fredag 1. Juni 2012:

 

641jt4.jpg

En meget kraftig og lokal snøbyge.

 

2laqazr.jpg

Lørdag kveld var helt nydelig, men...

 

qsp6i9.jpg

Søndag morgen så det slik ut, det skifter fort i fjellet :wink:

 

Tråden oppdateres med bilder om fisking, maling, etc.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det ble mange turer til fjells i sommer og høst, her kommer noen flere bilder:

 

1hujqp.jpg

Her er hytta tråden egentlig handler om, nymalt med to strøk rund baut.

 

125i1dj.jpg

Huldrehula! Hun var ikke hjemme da vi var på besøk, men ei lirype voktet hula hennes :)

 

28me8a1.jpg

Setergrenda sett i et litt spesielt lys.

 

snck10.jpg

Enkelte sliter i uværet :wink:

 

33dvy0y.jpg

Sist, men ikke minst, øl og vinkjøler er viktig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det var da en tragisk beliggenhet da... Altfor mye utsikt, altfor langt unna andre folk, altfor høyt til fjells, altfor langt til butikk... Du får overføre bruksretten til meg, så skal jeg lide meg gjennom opphold der i blant... :mrgreen:

 

Neida... Det så utrolig trivelig ut der! Kjempefin plass å reise til når man rett og slett vil bort fra hverdagens mas. Her reiser man tilbake til fortiden og. Må si jeg har sansen for slike hytter, mer enn hytter man øser ut millioner på midt oppi et digert alpinanlegg, med varmekabler i hue og ræva, designermøbler og alskens elektronikk. I fjellkoier som denne møter man reinspikka sjarm!

 

Og så er det sikker en og annen rype man kan se skjevt bortpå med hagla der og. Fisk i vannet er det vel og, vil jeg tro!

 

Flott sted! :D

 

Leier selv hytte på åremål i Trysil, nærmere bestemt tre km vest for Østby. Liten sak på 30 kvm og enkel standard. Men det er faktisk strøm og innlagt vann. I tillegg parkerer jeg på trappa, så litt luksus er det jo. Det er til og med strøm og varme på utedoen. :mrgreen: Makan luksus finner man ikke ofte! Det beste med hytta er at jeg kan jakte gratis hos grunneieren. Er "bare" 5 000 mål, men jeg har enerett på jakta. Kjekt å hive bikkja uti skogen for å se etter fugl da. Slipper å tenke på at man skulle betalt noe. Lurer på om det heter jaktkort jeg gitt! Dessuten slapper vi av der, hele familien. Bare latskap hele helga. Yndlingsposisjonen, når jeg ikke jager bikkja rundt i skogen, er i horisontalen på en brisk, med en kald "solo" ved siden av, og smågodt kjøpt på Europris... Da er livet godt. :)

Link to comment
Share on other sites

så skal jeg lide meg gjennom opphold der i blant... :mrgreen:

 

Hehe, hvis vikinglotto'n kunne slått til så skulle jeg gjerne lide meg gjennom et år i strekk der! Tenk på det da, et helt år i fjellet :P

 

Det virker som du leier et trivelig sted selv :) Og har nok flere fasiliterer enn oss. Her er det ikke innlagt vann eller strøm, men vi har vannpost på tunet og tilgang til aggregat. Da det snødde i begynnelsen av juni var det mer snø inne på utedoen enn utenfor, kjøøøølig, du sitter ikke lenger enn du må...

 

Største utfordringen for oss er at det ikke er vinterbrøyta til hytta, ikke oppkjørte løyper heller. Og med dame som er dårlig til beins etter ei trafikkulykke, så blir det lite vinterbruk av hytta.

 

Fristende å søke fjellstyre om disp ang bruk av snøscooter, men å få gjennomslag der er vel håpløst :roll: Man får mimre tilbake og glede seg til sommeren, da skal eldhuset males og vi må prøve å få fisket mer. Masse muligheter her inne, blant annet i Åsta.

 

34pi96x.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ny oppdatering i tråden. Jakt og fiske er et lite eldorado her inne! 40 vann og 100 km med fiskeførende elver og bekker. 200,- for sesongkort ;-) 40,- i bommen, og da kan du kjøre fjellet rundt. Mtp jakt så er det også mange muligheter. Småviltjakt selges til utenbygdsboende fritt uten hund for 400,- (5 døgnskort). Storfugl er dog fredet. Det finnes også storviltjakt her; rådyr, elg og rein, via søknad...

 

Men det var ikke det jeg egentlig skulle poste... Husk å være varsom i fjellet, kjenn din kapasitet og ta forhåndsregler. Det er ikke alle som kommer hjem i live:

2ecf76o.jpg

ae4504.jpg

 

Det var en smule rart å stå ved korset og vite at restene av den døde ligger begravd der i fjellet. Det var vel for lite igjen til å frakte til bygda..

Link to comment
Share on other sites

Største utfordringen for oss er at det ikke er vinterbrøyta til hytta, ikke oppkjørte løyper heller. Og med dame som er dårlig til beins etter ei trafikkulykke, så blir det lite vinterbruk av hytta.

 

Fristende å søke fjellstyre om disp ang bruk av snøscooter, men å få gjennomslag der er vel håpløst :roll:

 

skader jo ikke å søke...

 

Er det mulighet å få leiekjøring da?

Link to comment
Share on other sites

Leiekjøring er kanskje en mulighet, har ikke forhørt meg om det. Det aller beste hadde vært om fjellstyre kjørte opp løyper litt lengre enn der vi har hytte. Mange hadde satt pris på det tror jeg, det er kun snakk om ei mil eller to, så hadde det vært liv i fjellheimen på vinterstid også :)

 

Kan selvfølgelig dra med dama på pulk, men kjenner melkesyra bare jeg tenker på det. Har et stort ønske om å feire jul der inne, gaven hennes er allerede kjøpt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...