Jump to content

Noen med erfaring på Hornady a-max kuler brukt på fugl ?


xc70

Recommended Posts

Hei. :D

Driver å ladder til min 223. Har prøvd forskjellige kuler og krutt. Har ikke fått bedre resultat enn ca 40mm på 5 skudd med annlegg og pøll under kolbe på 100m med helmantel. Det med selier&beliot 45gr og Norma sin 55gr. Laddet til ca 800m/s med N-130 og prøvd også med Hodgedon Varget. 40mm blir for dårlig mener jeg. Vil ned på ca 20mm. Det klarer jeg med både v-max 40gr og a-max 52gr. Spørsmolet er da, vil Hornady A-max i ca 800 m/s ødelegge rypa ? Eller ?

Link to comment
Share on other sites

Vil tro den sprenger rypa ja. Bruk heller helmantel på fugl i det kaliberet, og lad de ganske slapt. Liten kule og høy fart er ikke det beste, spesielt om det er ekspanderende kule.

 

Liten Youtubesnutt med A-max på kylling (riktignok 6xc, 105 grs i 930 m/s, men en får jo et inntrykk om hvordan den oppfører seg. Denne kula er jo tyngre, og det vil kanskje jevne seg ut når farten er noe høyere i forhold til 52 grs i 800 m/s?):

 

 

Du kan jo prøve på kylling først selv. Og gi gjerne rapport!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! :D

Hmmm..de der såg jo ikke helt bra ut....problemet er at jeg ennå ikke har funnet helmantelkule som går bedre enn 40 mm i min A-bolt. Å det synest jeg blir for dårlig å gå på jakt med. Har nå laddet opp noen Sierra 55gr helmantel for å se om dem går bedre. Ønsker å krype ned mot 20mm med helmantel før jeg er fornøyd. Men kanskje det er for mye forlangt av ett fabrikkvåpen rett ut av eska..? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner Lapua sceaner 69gr som den lettest i cal223. Det vil vel min børse med 1:12 stigning neppe stabilisere...

De Sierra 55gr jeg nå har laddet, er ikke mk men fmj-bt. Så blir spennende å prøve dem. De er vel kansje lik i oppbygging som Sceaner'n..?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...