Jump to content

Ny strategi på reinsjakta


Target

Recommended Posts

Midt i høstens reinsjakt endret jeg strategi vedr. valg av bæresystem.

 

Jeg har tidligere ment at det å dra på reinsjakt uten en stor pakkrammesekk er tilnærmet suicidalt. Etter flere dager på mellom 10-14 timer i terrenget, ble jeg etterhvert klar over at jeg "gruet" meg for å ta på meg sekken, rett og slett fordi den var tung.

 

Og hvor tungt er tung i denne sammenheng - vel, sekken veier 4,5 kg og med diverse "livsnødvendig" utstyr som fjellduk (1,5 kg), gassbrenner/boks, proviant, GPS, litt ekstra klær, så kom sekk med innhold på om lag 8 kg. I tillegg kommer selvsagt rifla, kikkert og noe annet småtteri.

 

Men i et sjeldent lyst øyeblikk byttet jeg ut Reconsekken med intergralsekken på under 2 kg. I tillegg ble Jerven Hunter byttet ut med orginal og vips sparte jeg over 3 kg. Og ja det var merkbart - også fordi rifla bæres mye mer behagelig.

 

Hva skjer hvis man skyter ett dyr, som jeg gjorde. Jo min erfaring er at man uansett ikke klarer å bære ut hele dyret likevel (mitt dyr veide inn på rett over 60 kg). Man må ha to turer. Så første tur ble med to stk. lår i integralen (+ det obligatoriske hodet som sikkert veier 10 kg alene). Fremme ved bilen bytter jeg sekk og bærer resten ut med pakkramma.

 

Genialt hva?

Link to comment
Share on other sites

Avsporer litt uhøytidelig her: lokalbefolkningen i fjellnære dalfører har for lengst forstått at den beste strategi for bekvem reinsjakt er postering med bil i strategiske posisjoner. Såkalt "biljakt". :?

 

Særlig utbredt og nærmest perfeksjonert langs Friisveien. Den reinen som klarer å krysse Friisveien i jakta uten å bli oppdaget er god.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...