Jump to content

Jack Russel 4,5 år - starte med minkjakt?


Stingsilda

Recommended Posts

Vi har en 4,5 år gammel Jack Russel. Han har aldri tidligere blitt brukt på jakt, og ikke fått lov til å jage vilt. Han viser også lite tegn til jaktinnstinkt, når han går løs, og kan kalles lett inn, selv om han snuser på spor.

 

Han har imidlertid masse energi, og ikke vanskelig å gire opp. Han elsker å leke, og har til tider for god utholdenhet. (Etter en hel dag med agilitykurs er han fortsatt like gira som tidlig på dagen.) Han lærer fort. Jeg tror så absolutt han kan få smaken på jakt, dersom han får muligheten og blir oppmuntret til det.

 

Lar det seg gjøre?

 

Hvordan går jeg frem? Finnes det noen kurs eller lesestoff om emnet?

 

Vil han bli umulig å gå med løs? Klarer jeg å skille mellom jakt og "kosetur", eller vil han løpe etter første sporet han kommer over? (jeg har ikke lyst til at han skal løpe etter fugl lang elva, eller rådyr i skogen.) Og har ikke lyst til å miste en utmerket turhund, som jeg også kan gå løs med.

Link to comment
Share on other sites

Eg skal prøve å hjelpe litt.

Eg ville hørt med Jackrussel og jmonsen her inne, de jakter med denne rasen, kan være eg bommer på monsen men vet han vertfall får en snart. Men han har uansett god peiling på hund.

 

Det eg ville prøvd på er om du har mulighet å få felt en mink, og så lage spor lek/trening av det, begyn lett.

 

Om du får vekket sansene hans igjen så tror eg ikkje du skal være redd for at den løper til skogs å aldri kommer hjem, men det kan være lettere at den tar seg en tur vist det får ferten av noe, et gps halsbånd på den vær gang du lufter den vill være en ide vist du er redd for at den skal ta seg en lenger tur.

 

Eg er ikkje noe spesielt flink med trening av jakthunder så gjerne rett på meg vist eg bommer litt.

Eg ville fått felt meg en mink, knytt et tau i den og dradd den etter deg si10 til 50 meter til å begynne med, å få hunden din til å søke, når du først har klart dette og den skjønner ka det går i, så kan du ta den med deg på jakt, bruk en line feks, la hunden få jobbe. gå rolig bak.

 

Er hunden din skudd vant? Vist ikkje så ville eg trent på dette før du tar den med deg på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...