Jump to content

Leupold vx-6 1-6x24.. Noe for driv/elgjakt?


hunter boy

Recommended Posts

Heisann! Er det noen som har tatt en titt eller fått prøvd dette siktet. Tenker da på den 1-6x24 modellen. Driver å spekulerer i et nytt siktet for drivjakt. Er dette et siktet å sattse på? tenker da opp mot f.eks z6i 1-6, leica magnuss 1-6 og zeiss 1-4 osv.

 

Innspill og tanker rundt dette mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt denne selv, kun brukt på bane og blinker satt opp i terrenget enda. Men må si jeg er veldig fornøyd og overrasket over kvaliteten. Har ikke testet den i skikkelig ruskevær enda, men regner med jeg får muligheten neste uke når vi starter elgjakta ;)

 

Med foreløbige erfaringer kan jeg anbefale denne sterkt, men kan komme tilbake med erfaringer etter jakta. (vi driver driv jakt på elg,hjort og rådyr).

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke merke noen negativ forskjell på denne kikkerten og en Zeiss victory 1,1-4x24 som en kompis har, heller at leuopolden er marginalt bedre. Vi har dog ikke sammenlignet i skummringen, noe jeg har hørt zeissen har et lite fortrinn på. Jeg skal komme tilbake med tilabkemelding etter jakta til uka.

 

Synsfeltet er overtruffent, aldri vært borti en kikkert som er bedre, men aldri brukt så god kvalitet tidligere. Muligheten for 1x for mitt jaktbruk er også uovertruffent da de fleste skuddsjangser i våre terreng er <50m, noen få poster på hogstflater bare.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tysk retikkel 4 med lys. Er jo kun subjektivt men vi var enige at ved hurtig skyting med begge øynene åpne med lavest forstørring fungerte leupolden mariginalt bedre en zeissen, har vel endel med at den er skrudd til 1 og ikke 1,1. Til mitt bruk ved drivjakt på rådyr spesielt er dette bra. Om du holder til i Oslo området vurderer jeg en tur på løvenskjold banen på torsdag eller fredag om du vil prøve den. Sitter på en sauer 202 classic i 3006.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er første helga med elg/hjort og litt rådyrjakt unnagjort. Torsdag og fredag var det strålendes solskinn og selvom 2 dyr kom i kraftig motlys syns jeg det var overraskende raskt i fokus. I forhold til det gammle rælet jeg jaktet med tidligere var dette natt og dag, tidligere var det bare å glemme å sikte på dyr i den settingen.

 

Lørdag regna det kraftig og igjen var jeg veldig overrasket over hvor bra kikkerten fungerte i dette været. Det samme kan ikke sies om den nye sauern, den startet ruste på avtrekkern :evil:

 

Husk at dette er mitt første sikte i denne priskategorien med lys, men med de erfaringene jeg har gjort vil jeg ikke nøle om å anbefale dette kikkertsikte til andre! Veldig behagelig med 1x med lys på korte hold, aldri funnet dyr så kjapt i et kikkertsikte tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...