Jump to content

Squaredeal, 550, 650, Loadmaster, RCBS, Dillon, Lee, HJELP!


JoeHugin

Recommended Posts

Går meg nesten bort i ladepressejungelen. Det er så mye å velge!

 

Har en kompis som har en Dillon 650, kjempefin presse, men jeg syntes det er litt vel mye penger å legge i en presse. Er jo mange andre fine, har sett en Lee Loadmaster på youtube, virker som en enkel presse å jobbe med, ganske lik 650, med hylsemater o.l, og prisen er vel rimeligere.

Men finner ikke denne i Norge, bare en "Pro 1000", men denne er vel ikke utbyttbar i kaliber? Blir hovedsaklig 9mm jeg skal lade, men sikkert noe 38/357 etterhvert også, og mulig rifle på lenger sikt.

 

Kriteriene mine er ganske enkle (tror jeg?)

- Rask lading

- Hylsemater

- Pålitelig kruttmating

- Pålitelig hettemating

- Mulighet for kulemater på sikt

- Utbyttbart kaliber? Tiden det tar å bytte er ikke så nøye, tar ikke 3 timer uansett.

- enkel i bruk, og enkel å sette opp for en i startfasen.

 

Alt rundt pressa er greit, det tror jeg jeg har koll på - så er vel egentlig hvilken presse jeg sku valgt, det står på.

 

Hvilke ting er det som skiller f.eks Squaredeal fra 550, 550 fra 650, og Lee fra Dillon?

 

Joakim.

Link to comment
Share on other sites

Jo pro 1000 er utbytbar til kaliber. Bruker vel same hylseplata til .40 9 og 38 tror jeg. også vrir du bare av toppen og setter på en ny en med die+krutt mater. Men i lengden er ikke det hva jeg vil kalle en "kvalitetspresse". Jeg lada vel ca 4000 skudd på 6mnd på pro 1000 og har "kovertert" til 650 nå. Vil si at det er en stor forskjell mellom de to.

 

Eneste en må være veldig ops på med pro 1000 er at om du er så uheldig og sette av en tennhette så setter du av alle sammen. Og det blir mange flygendes plastbiter i rommet. Så briller er hvertfall et must. + anbefales på det strengeste og ligge unna federal hetter med denne.

 

Jeg har akkurat satt med opp med 650 med hylsemater og GSI kulemater, kostet meg ca 11k totalt. ( 650'n ca 6,9k )

Link to comment
Share on other sites

Heisann

 

Mange kan sikkert skrive mer utfyllende om dette, og komme med gode råd. Her er mine umiddelbare mening:

 

Jeg lader med flere square deal - presser. Lader .38, .357 og .44 på to forskjellige presser. Har to forskjellige topper til .38/.357 - så slipper jeg å justere kruttmengde og dier. (diene er jo de samme). Har ladet på square deal 5-6 år nå, og har bare bra å si om dem. Uproblematiske og effektive til de kalibre jeg lader.

 

Jeg lader bare til revolver, og har ikke bruk for presse til riflekaliber. Skulle du selv øyne sjanser for at du i fremtiden skal lade riflekalibre bør du kanskje vurdere en annen presse fra starten av. Square deal har vel ikke muligheter for hylsemater/kulemater heller. Du kan heller ikke benytte vanlige dier på denne pressa.

 

Jeg har Lee presse også, men bruker denne til manuell lading og sizing av kuler - ikke progressivt. Til dette bruket er Lee supert. Men skal være ærlig og si at jeg ikke har erfaring med progressiv lading med Lee.

 

Av de alternativene du lister vil jeg kanskje råde deg til å se mest på Dillon 550 eller 650. Både med tanke på utbyggingsmulighetene og at det er gode presser med solid og god mekanikk. Skulle jeg selv ha valgt en presse, og klare meg med det - til diverse kalibre og mengdelading, tror jeg at jeg ville gått for en Dillon 550.

 

Lykke til - hva du enn velger

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg syntes at Dillon virker bedre, absolutt. Men får jo omtrent 3 Lee 1000-presser for 1 dillon, selvom jeg vet at jeg hadde sovet bedre om natta med Dillon på laderommet. (Dvs, glad i "gromprodukter".)

Har hørt om det, at tennhettene kan settes av. Er dette noe som går igjen på alle Lee progressive presser? Har jo den "merkelige" tennhette-matingen, iallefall de jeg har sett hittil.

 

Men en Square-deal har ikke hylsemater, vil ikke denne bli mye knot med for å tilfredstille "kravene" mine? Mtp hylsemater, og kulemater på sikt?

Har sett 550 med hylsemater, men er vel kun manuell indeksering på denne?

 

Krever kanskje såpass mye at jeg burde gå rett på en 650, høres det ut som.

 

Ser Midway har Loadmaster, forøvrig.

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... 14141BF9E6" target="_blank

 

Går jo 2 Lee på 1 Dillon i pris, men det sier kanskje mer om kvaliteten på lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt flere lee pro1000 tidligere og de har gjort nytten, men det eneste er det jævlige primersystemet som er ett helvetes knotegreier.

Min Squaredeal virker hver gang en drar i spaken. Har også en Dillon 550 stående, men Squaredealen er den jeg foretrekker. 550 er en kanonpresse det også, men Squaredealen er så søt :shock: . Det kommer aldri en Lee progressiv presse inn i dette huset igjen.

Link to comment
Share on other sites

jeg har da sprengt hette magasin i både Lee og Dillon. :shock:

 

Lee dvs Loadmaster og pro 1000 har jeg hatt erfaring med at raskere blir skranglete, spesielt om man bytter kaliber som har stor størrelses forskjell (fra 9mm til 44 mag for eksempel). Til et kaliber jeg ikke skal lade massive mengder av, kunne jeg vurdert en pro-1000 for å ha stående.

 

Dillon - Har 4 stk, 2 650 (Large and small primers i kalibre hvor mengde er viktig) og 2 stk 550. (Hvor presisjon er viktigere en mengde, smat de litt mer obskure variantene) Jeg anbefaler IKKE 550 til nybegynnere. Det er en flott presse, men sjansen for dobbeltladning er betraktlig større en for noen av de andre pressene som er nevnt.

 

I tilegg har jeg en enkelstasjons presse, konvertert til Hornady Ln'L system for det jeg lader litt av (+ svartkrutt)

 

Men jeg har også en Lee turret jeg vurderer å sette opp for slikt, om jeg ikke selger den.

 

Men... rådet er at man starter med enkeltstasjonspresse... det er det en grunn til. Jeg gjorde det ikke... og har angret på det. Men en god turett presse er det også mye å hente på - før man skaffer seg et progressivt monster, og beholder den første pressa til småarbeider.

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet med turret. Senere ble det både enkeltstasjonspresse og Dillon 650. Har ikke angret på noe av dette bortsett fra at jeg solgte turreten når 650n ble kjøpt. Jeg skulle jo selvfølgelig hatt den i tilegg, men det er vel flere å få kjøpt.

 

Det er ikke lurt å starte å lade på ei så automatisert presse som 650, men så fort man får litt erfaring med lading så kommer man aldri til å angre at man kjøper ei slik presse. Jeg lader 3 riflekaliber og 3 pistolkaliber på mi. Hadde jeg ikke skutt pistol hadde jeg klart meg med 550.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...