Jump to content

Lee Collett die og Dillon 550???


Tikka-Sporter

Recommended Posts

Muuuuligens dumt spørsmål fra meg her nå men... pytt la gå...

 

Nettopp kjøpt meg ei Dillon 550 presse, og er ennå i utprøvingsstadiet på denne.

 

Skal lade pistol/revolver ammo og endel til rifle, hhv 25-06, 30-06 og 308.

 

Til alle overnevte riflekalibre har jeg i flere år brukt Lee's Colletdier med fremragende resultat, geniale dier spør du meg.

 

Meeeeeeen... På min forrige lyman crusher enstasjonspresse var alt så mye enklere.. Jeg justerte Colletdien slik at hylsa ble presset før jeg hadde armen på pressa helt ned, mao, jeg kunne legge ytterligere trykk nedover på armen for å presse hylsehalsen helt optimalt.

 

På min nyinnkjøpte Dillon 550 avhenger jo endel prosesser på pressa av nettopp at jeg faktisk kjører hylseholderen helt opp og armen helt ned, problemet vil jo da bli at så lenge pressarmen er helt nede, vil jeg ikke lengre kunne regulere trykket på min colletdie, skjønner?????

 

I mitt lille hode har jeg kommet frem til at jeg må justere kuleisetterdier og kruttmål på toolheaden slik at kruttmål er helt åpent selv om armen ikke er helt nede. Dvs at armen ikke blir presset helt ned på pressa, men så nært det lar seg gjøre, hvorpå de siste cm av armgang kan brukes til å legge press på colletdia.

 

Tenker jeg rett??????

 

Ble dette fryktelig keitete forklart tro?? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...