Jump to content

Kjølevæske til maskiner


Bakkskive

Recommended Posts

Er det noen her som har erfaringer å dele?

 

Har akkurat gått tom for denne: http://www.luna.no/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V50&kat_bid=V50&dokid=3504974&katnr=4&katsektnr=2049 og tenkte å prøve noe nytt da jeg ikke er 100% fornøyd med denne, den blir fort stygg i tanken og er litt korrosiv, så den lager svarte flekker i stålet på maskinene mine. Ellers så har den fungert bra, bytter ca 1-2 ganger i året og da er det mer brun gelè i tanken enn væske (men den funker enda), skikkelig drittjobb som tar halve dan.

 

Vil gi den 75% på fornøydbarometeret

 

Har i og for seg brukt mye jævligere væsker, hadde en eller annen cimcool emulsjonvæske en gang som ble til en diger bakteriekake etter noen ukers drift samme hva jeg gjorde og luktet fælt, måtte bytte ihvertfall 6 ganger i året. Her var det nok feil type til min bruk som var problemet så vil ikke si for mye dårlig om den.

 

Alle som selger kjølevæske sier det samme, "bedre enn alle andre" "lang levetid" "90 års erfaring" og synes mange ganger at de selger stoffet nesten uten å vite hva det er for noe, så vil heller høre fra brukere enn selgere.

 

Og med en gang det er noe galt så er det fordi jeg ikke har sjekket ph'en morgen og kveld, montert oljeutskiller som går 24/4, ikke byttet filter en gang i uken, feil blandingsforhold eller bare kort og godt min skyld uansett, høres nesten ut som jeg må ansette en til å passe på kjølevæsken for at den skal være bra.

Link to comment
Share on other sites

Detta med kjølevesker kan være kinkige saker. Vi har brukt blaser kjøleveske på den maskina jeg har stått mest i på jobben, og bakterie og soppmesdig så har den egentlig vært veldig bra, men det blir ganske klissete etter den. Vi bytta nå i sommer, førdt til en type fra cimcool, kjørte systemrens og soppdreper og hele pakka først. Gikk 3 dager så var det bare dritten i tanken, i tillegg til at vinduene og alt på maskina ble klissete og jævlig med en gang. Nå har vi kjørt rens på ny og prøvd en annen cimcool type, den ser ut til å fungere betydlig bedre. Skummer litt, men en kork med antiskum en gang i blandt har gjort susen. Jeg husker ikke betegnelsen på de to cimcool veskene vi har brukt, men det kan jeg ordne viss du vil. Virker som det varierer veldig hva slags veske som virker bra til forskjellige bruksområder og materialer. Vi kjører nesten utelukkende verktøystål av ymse slag, lite glødeskall og andre møkkete deler.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

På jobben bruker vi en eller annen cimcool. Funker bra, god standtid på verktøy i super duplex, tåler 70-80 bar kjøletrykk uten skumming, ingen bakterievekst i noen av de 14 maskinene. Lukter ikke helt ille. VI prøvde en hangsterfers væske for noen år siden totalt uten suksess. Den skummet verre enn zalo uansett skumdemper og det grodde så jævlig at kjølesystemet på en maskin gikk tett.

 

Hjemme har jeg brukt noe miljøvennlig Tilia dritt fra Luna/tools en gang. Verste dritten jeg har vært borti, stinker råttent/harskt kun timer etter man har fått bittelitt på arbeidstøyet, men stinker ikke i maskinen. Funket dårlig i alle materialer.

 

Nå bruker jeg samme cimcool på manuelle dreiebenken som jobben bruker til den skal byttes. Da skal det byttes til en annen cimcool jeg kjøpte til mazaken som kjører mye røde materialer, spesialvæske til kobberlegeringer.

 

I manuelle dreiebenken varer cimcoolen fra jobben i 2-3mnd om jeg har fått messing i spontrauet. Antirustmidlene blir brukt opp veldig fort og væska blir brått grønn. I samme øyeblikk starter rusthelvete. Med nye kjølevæsken i mazaken er problemet helt borte. Væska ser ut til å funke i rustfrie materialer også.

 

Holder på å kjøre i gang en ny halvstyrt dreiebenk hjemme nå som også skal få cimcool til røde legeringer. Denne maskinen får jeg ikke renset tanken på før verkstedet blir bygd på, så her kommer det til å bli feit blanding for at det ikke skal ruste eller gro.

Link to comment
Share on other sites

Prøver blasocut 2000 universal en runde da jeg ellers handler litt av en forhandler som selger det.

 

Har også reagert på lukta på Tilia væsken, men har ikke vært plaget av dårlige skjæreegenskaper selv om det går i syrefast. Verktøylevetid er det vanskelig å si noe om da dette er manuelle maskiner det er snakk om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...