Jump to content

Ny hagle - akkurat som om den ikke passer sammen?


alimak

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en hagle, som er helt ubrukt, men når jeg setter den sammen er det akkurat som om det er misforhold mellom delene. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det men når jeg setter på sluttstykket (? heter det det?), så er det en liten metallbit på denne akkurat der haglen "åpner seg" når jeg knekker den, og denne blir stående noen millimeter over sin motsats. Samt at den lille "spaken" som frigjør sluttstykket ikke går like langt tilbake når sluttstykket sitter på som når den er løs.

 

Skjønner noen hva jeg mener, og er det noen som kan forklare meg om det er riktig? Helt håpløs forklart, jeg skjønner det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg fant ut av det.. Jeg kan ikke legge ut bilder her som ikke ligger på nett? Har forsøkt å avmerke med rødt på dette bildet men får ikke lagt ut bilde som ligger på datamaskinen. Det ser ut til å være tilsvarende på produktbildet, om du ser rett under den runde blomsterliknende saken på det sorte metallet, ligger den ene delen noen mm under den andre. Men jeg tror det er litt mer på min enn på dette bildet.

 

lady-20.jpg

Link to comment
Share on other sites

Topleveren (den du åpner hagla med) skal stå litt til høyre. Det at spaken på fortreet ikke går like langt inn når fortreet er montert, er nok at da har den litt motstand. Hvis jeg har forstått deg riktig så er alt som det skal være. Men det kommer jo ann på hva man legger i ordet "litt" da.

 

Edit: Den metalbiten du mener, er nok den som sitter helt bakerst på fortreet inn mot låskassa. Den kan jeg ikke uttale meg om hvor nøyaktig den skal være tilpasset.

Link to comment
Share on other sites

Sluttstykke er også kalt bolt på rifler. Pumpe og halvautohagler har også sluttstykke. Det er der tennnåla bl.a sitter. Fortreet er trebiten under løpet, som du holder vanligvis venstrehånda di på(hvis du er høyreskytter) også kalt fortre. Har selv ikke knekkhagle, så sikkert noen som kan fylle ut litt mer en meg på den biten.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder toplever, så skal hagla lukkes igjen, uten å holde igjen denne. Da skal Topleveren sprette tilbake i samme posisjon hver gang. topleveren skal da stå litt på skrå til den ene siden, hvis den står i senter tyder dette på av låseblokka snart er utslitt.

 

At det er en liten miss-match mellom, Låsekasse og fortre er helt nomalt, hvor mye det er som skiller er forskellig fra ulike fabrikat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...