Jump to content

Weihrauch HW 50s - BSA 3-9x40AO og innskyting


EarthBridge

Recommended Posts

Har hatt oppsettet i emnetittelen med kikkert montert i sportsmatchskinne en stund nå.

 

Har egentlig irritert meg litt over egen innsats mtp dårlig presisjon.

Har hele tiden lagt skylden på meg selv, og tenkt som så: Litt mer skyting så blir dette bra:)

 

I går ble derimot irritasjonen over egne prestasjoner såpass høy at jeg måtte gjøre noen tiltak! Når jeg skyter sittende så klarer jeg rimelig godt å holde geværet såpass rolig at jeg er sikker på at skuddet skal sitte innenfor en hvis del av skiva på 20 meter. Skuffelsen er jo stor når jeg ser at skuddet sitter utenfor der jeg mener det burde være, og ikke noe system i hvordan skuddene sitter.

 

Så følgende tiltak iverksettes: Jeg lager meg en benk, plasserer den på 20 meter og tester børsa! Resultat spredning :evil:

Prøver så noen ulike kuler med samme resultat. Spredning :evil:

Når jeg snakker om spredning så snakker jeg om en snusboks på 20 meter med anlegg! Jeg mener det bør være godt innenfor ett kronestykke på 20 meter.

 

Så plutselig kommer jeg på følgende: Har lest på kammeret at noen som har klaget på dårlig presisjon i 308win har fått spørsmål om: Sitter skruene fast?

Tenker at det betyr vel ikke så mye i ett luftgevær, men sjekker likevel. Resultat: Alle skruene er løse, og de strammes hardt.

Tilbake i benk og prøver nye skudd: Som alle sammen treffer utenfor bakgrunnen til skiva! Vi snakker da opp over 30 cm ut av kurs!! Da er det bare å setter iverk ny innskyting. Og jammen løsner ikke skruene mens jeg holder på med innskytingen, og treffpunktsendring er ett faktum, jeg har dratt skruene så hardt til som jeg klarer. De skruene som løsner raskest er de to skruene som skrur fast bøylen rundt avtrekkeren.

 

Da lurer jeg på om det er noen som har opplevd det samme, og funnet en løsning på. Eller må jeg bare belage meg på å skru til ofte?

 

Lurer forøvrig også på om kronestykket på 20 meter er ett godt mål for presisjon, eller om jeg bør kunne forvente mer eller mindre?

Link to comment
Share on other sites

Fjærbørser er en egen gren, som krever egen teknikk. anlegg i benk må brukes riktig. feil bruk av anlegg vil nesten garantert ødelegge samlingene på skiva.

 

Kronestykke på 25 meter bør være oppnåelig om alt stemmer, og du bruker korrekt teknikk.

 

Børsa må være riktig skrudd sammen og smurt riktig for å få til dette.

 

Siktet OG montasjen må være friske.

 

Om du ikke blir fornøyd får du sende meg en PM, jeg kan være interessert i å kjøpe børsa(til riktig pris).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...