Jump to content

Spørsmål om en gammel uregistrert hagle


pax_corpus

Recommended Posts

Heisann.

Første post her på forumet.

 

Har noen spørsmål angående en gammel jeg har arvet av bestefar. Har tenkt å bruke den på ærfugl og skarv.

 

Hva slags hagle dette, og hvor gammel er den? Hva slags type hagl må jeg bruke til den. Hagla vil jeg tro er uregistrert. Hvordan går jeg fram for å få den registrert til lovlig bruk?

 

Takker for svar.

 

 

1271176.jpeg

Hagla.

 

1271178.jpeg

Special Gewehrlauf Stahl.

 

1271177.jpeg

J.P. Sauer & Sohn Suhl.

 

1271179.jpeg

0154.

 

1271180.jpeg

12770 m/m.

 

1271181.jpeg

Link to comment
Share on other sites

En Sauer i 12/70 laget på VEB Ernst Thalmannwerke i Suhl, trykkskutt November 1957, godkjent for røyksvakt krutt.

Hagla har trangboring, men graden ble ikke stempla inn på den tia. Disse hadde gjerne full..

 

Vismut og TM kan brukes i denne, samt bly hvis du jakter i sverige. Er trangboringa 1/2 eller åpnere hadde jeg ikke slitt med lerdueladninger med stål hvis børsa ellers er i god stand.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags vedlikehold bør jeg ta på hagla? Den ser jo ren og pen ut, men er det noe jeg bør sjekke? Olje og pussing osv.
Begynn med å ta av fortreet og kjenne etter at det ikke er slark mellom løp og baskyl. Så kan du løse baskylen av skjeftet, gjøres sannsynligvis ved å skru av kolbekappen og løse en bolt inne i skjeftet og så lirke den forsiktig ut. Dette blottlegger hele mekanismen, du trenger ikke demontere mer hvis du ikke føler deg sikker på at du får det sammen igjen. Jeg vil foreslå å spraye mekanikken med en solvent for å løse opp gammel smurning og blåse rent med trykkluft, f.eks. fra sprayboks som selges på Biltema o.l. hvis du ikke har kompressor. Til slutt legger du en dråpe olje i alle bevegelige kontaktpunkter og et tynt strøk rustbeskyttende olje på alle metalldeler før du skrur det sammen igjen.

Ad treverket henviser jeg til Raudnakke, se litt på trådene hans om både grunnbehandling og vedlikehold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...