Jump to content

Jakt-sele til svart elghund.


kim_a

Recommended Posts

Tenker du til bandhundjakt eller?

Til min svarthund bruker jeg kun et par meter av et gammelt klatretau til jakt. Med ei fast løkke. Ikke noe metall eller karabinere.

Til ettersøk har jeg en sele i lær med ullfór på innsiden av reima som går over brystet framme. Hunden skjønner da at det er forskjellige oppgaver på gang (tror jeg).

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg to syntetiske selar. Ein til ettersøk og ein til jakt.

Knip av metallringane til å festa koble i.

Det beste er om du syr selen av flat klatreline sjølv.

Sy fast grå, breie refleksband på selen og raude orbilocc på kvar side.

Til jakt nyttar eg same line som på skiturar.

26 mm breitt klatretau 235 cm langt med 10 cm lange karabinkrokar i begge endar.

 

Skinnsele og line blir tunge og stive etter kvart.

 

Ei dugleg god ettersøksline er på 10 - 12 meter og av materialet biothane.

Denne superlina er sterk, reinsleg og utruleg synleg.

Den kjøper du frå Tyskland, rund eller flat.

 

Eg får koma opp med nokre bilete og fleire opplysningar.

Link to comment
Share on other sites

For ikke å kuppe denne tråden så vil jeg først påstå at lær eller nylonsele er mest smak og behag, jeg foretrekker lær (men det krever litt vedlikehold). Det jeg derimot ville unngått var polstrede seler, dette blir vått og tørker sakte! Det ligger vel også flere tråder her med tips om hvordan man lager sin egen sele, prøv å søke.

 

Det jeg så er litt usikker på (og jeg regner med at det er av interesse for trådstarter også) er om det er noe poeng å skille mellom jakt og ettersøk? Når jeg går ettersøk med min bandhund vil jeg gjerne så langt som mulig at hunden jobber som om det var en vanlig jaktsituasjon, dvs mye på overvær - min erfaring at hunden helst følger det skadde dyret uansett, men jeg er åpen for at andre mener noe annet.

 

Jeg har med mine hunder skilt mellom jakt/ettersøk (lærsele) og vanlige turer/skiturer (nylonsele), og tror det har fungert rimelig bra og det er ingen tvil om at hundene skjønner forskjell!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...