Jump to content

Hvor skaffe komponenter? hva er prisen? gjøre det enkelt?


MacJoJo

Recommended Posts

Har drevet med lading av rifleammunisjon en del år, og har nå kommet på at jeg vil lade til hagle også, kaliber 20.

Syns det er veldig uoversiktelig hvordan en skal gjøre dette. Nå har ikke jeg kommet i gang med ladingen enda, så om jeg tråkker litt feil setter jeg stor pris på korrigeringer.

 

Jeg har lest litt rundtomkring dette med lading, både ladebøker, her på kammeret og på andre nettsteder, så jeg har fått en viss forståelse av hvordan det skal gjøres.

Skal derfor prøve å sette opp en smørbrødliste (eller fler) på hvordan dette kan gjøres.

 

Først dette med hylser. Som nogenlunde erfaren rifle-lader syns jeg det er greit å kjenne historikken til hylsene min, så dette sammen med at det skytes lite Kal. 20 på min skytebane gjør at jeg nok må kjøpe hylser.

 

Og da er det flere alternativer jeg ser for meg.

  • 1. en kan kjøpe billig lerdueammo, skyte den og lade om.
    2. en kan kjøpe omladingssett, der er hylse m/hette og wad med, eneste som mangler er krutt og kuler (er også med ladedata).
    3. en kan kjøpe tomhylser og lade om.

 

Alternativ 1 ser ut til å bli det rimeligste alternativet. Ett kaliber 20 skudd for lerduer kan en få for rundt 2 kroner smellen, den smeller en gang på lerduebanen, så er den klar for å lades om, vil koste ca 1,75 kr/stk + krutt og kuler. Cluet her er å finne ladedata til den billige lerduehylsa, så langt er jeg ikke kommet.

 

Alternativ 2 har fordelen av å være lettere tigjengelig, lettvindt, og det følger med ladedata. Kan få disse levert hjem fra USA for ca 1.80 kr/stk, og trenger da bare krutt og kuler i tillegg. Problemet her er hvor lovelig det er å få disse fra USA? Jetvarrier sier ja og Ballistic Products sier ok, men jeg er ikke sikker på om det er helt lovlig likevel...

 

Alternativ 3 går ut for min del, dette pga pris og at jeg ikke kjenner hylsas historikk.

 

Kuler av god kvalitet får en også kjøpt fra over dammen, har bare gode erfaringer med denne leverandøren og levering via Jetcarrier. Men disse kan kanskje kjøpes billigere andre steder? Tips?

 

Wad og andre "dingser" en skal ha inni hylsa får en også kjøpt rimelig fra Ballistic Products Inc. Synes i grunn denne siden er oversiktelig og fin.

 

Til slutt er det dette med krutt, hvor i all verden skaffer jeg det? Er det noen som vet om noen butikk i Midt-Norge (Trondheim) som selger slikt? Eller må en over grensen til Sverige?

De ladningene jeg har funnet, som jeg har litt sansen for, men som jeg ikke vet om passer til de hylsene jeg ikke har kjøpt ennå, bruker Hogdon-krutt :oops:

 

Prisen per skudd med ITX-kuler blir ca 15 kroner i begge ovenforstående eksempler. Og det burde da gi beste kvalitet skudd :P

 

 

Eller...... Kan en bare se bort fra det jeg har skrevet over her :?:

 

Og heller gjøre slik??? :

  • * ta innmaten ut av lerdueskudd.
    * ta vare på krutt og wad
    * finne en god ladning (må kanskje trykktestes? hvor? evt chronograferes?)
    * lade opp med ny mengde av kruttet som var i, ny wade og nye kuler.

 

Er det mulig? Trygt?

 

 

Av utstyr har jeg til nå kjøpt følgende:

  • * Presse, Mec 600 Jr.
    * Universal chargebar til pressa.
    * Roll Crimp Tool
    * Hylsestikke

 

Ladekomponenter har jeg ikke kjøpt enda, det får komme når jeg vet hva slags hylser jeg ender opp med.

 

Noen som har tips til Hylser som er bra og billige?

Link to comment
Share on other sites

Mange spørsmåll gitt;)

 

Jeg er og usikker på lovligheten av og shippe hylser med hette fra BPI, har fått negativt svar fra de en gang før:-S

 

Krutt er blitt mye enklere. Norma importerer Hodgdon til Norge, så butikker som fører Norma burde ha mulighet og skaffe dette.

 

ITX er knallbra, jeg bruker det eksklusivt til jakt(kanskje sett min tråd om dette på forumet?)

 

Hylser, jeg bruker ulike variantr der, både ny m\hette. engangsskutte leirduehylser og kjøpte engangsskutte. send på en pm om ønsker tips på ny hylser m\hette;)

 

Jeg driver faktisk og hjelper en fyr med kaliber 20 og sette i gang med lading av ITX akkurat nu, bare spør om det er noe annent du lurer på. Ladedata på ITX har jeg flere hefter på, samt noen PDFfiler jeg kan dele;)

 

Edit: jeg ville ikke gidda og ta og kutte opp skudd, ta vare på krutt og komponerer nye ting, vanskelig og vite åssen krutt som er brukt etc;)

 

Edit #2. Jeg bor på Orkanger, ikke langt fra Bjugn, så lyst og se produksjonsmetode, så kan du jo evt. ta deg en tur og kikke..

 

MVH

K

Link to comment
Share on other sites

Var i stargropa selv for noen mnd. siden. Slik var min vei til å lade egne haglpatroner:

1- Leste " Det lille hagleladekurset" her på kammeret, pluss alle de andre trådene om temaet.

2- Leste igjennom så å si alle trådene på 16ga.com :crazy: ( Som du skjønner så lader jeg til kaliber 16)

3- Bestemte meg for type ladning, bruksområde etc. Er lurt å vite spesifikt hva du ønsker som ferdig produkt før du går til innkjøp av komponenter.

4- Startet med innkjøp av komponenter og ladepresse.

 

Hodgdon Longshot krutt, og Lee Load All II ladepresse kjøpte jeg på Nava sport i Namsos.

Wads og overshotcard bestillte jeg fra Siarm.it

Hylser kjøpte jeg på en dansk side, husker ikke i farta navnet, disse hadde tennhetter, noe jeg ikke visste, da det ikke stod noe om det på webshopen.

Haggel? ITX funker sikker bra...

 

Prisen på saligheten? Ikke billig.. Men jeg har patroner som er mye bedre enn hva som er å få kjøpt i butikken, og med 250 hylser som kan lades 5-6 ganger, så har jeg noen år å tjene de inn igjen.

Komponentene er veldig billig i utgandspunktet, men frakt er veldig dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...