Jump to content

Patronsamling


Veidinn

Recommended Posts

Har sett på denne avdelingen en stund og ser at de aller fleste mener at patronsamling er en av hvert kaliber = hylsetyper. Tenkte jeg måtte utvide horisonten litt for mange her.

 

Foruten hylsetyper så finnes der mange nisjer innen dette, som:

 

Militære patrontyper, skarpe, ekserser, korthold og en mengde flere, altså ulike kuletyper hovedsaklig.

 

Sivile patroner til skiveskyting og jaktpatroner gjerne med ulike kuletyper.

 

Kanskje det største temaet er bunnmerkinger HS enten på enkelte kal. eller alle kal. f.eks. 6,5x55, her finnes et hav å lete etter.

 

Haglpatroner er også et veldig stort emne, bare de norske er ganske omfattende.

 

Videre så har vi randtenningspatroner RF

 

Og stifttenning PF

 

Der finnes en mengde såkalte patent- og papirpatroner, hovedsaklig fra ca 1810 - 1880

 

Må ikke glemme plastpatronene disse er jo norske patenter som kom fra midten av '50tallet og utover. Først var det Bakkelittfabrikken, men på 70tallet kom PLAMIL som bare varte et par år før de ble oppkjøpt av forran nevnte.

 

Som om ikke dette er nok så har man også pakker og esker m.m. samt reklamematriell og kataloger.

 

Der finnes lektyre om det meste om man leter, hovedsaklig på engelsk, tysk og fransk.

 

Håper dette kan utvide horisonten og samleområdet til mange her på forumet og at også andre ting enn hylsetyper kan få sin plass.

Link to comment
Share on other sites

Bra skrevet.

Selv samler jeg på det meste du skriver unntatt bunnmerkinger.

 

Bunnmerkinger interesserer meg ikke, men samler på all ammunisjon med forskjellige kuletyper i hvert kaliber. Siden det finnes drøssevis av kuletyper, kan det jo bli mange i hvert kaliber. Spesielt de mest brukte og populære kaliberne.

 

Alt fra luftgeværkuler til håndgranater, flyammo, antiluftammo og ammopakker ligger i samlingen, men heldigvis blir jeg nok aldri ferdig med å samle...

Link to comment
Share on other sites

er masse rart å samle på ja :D

 

samler selv hovedsaklig på en av hver, av rifle og pistol patroner.. men tar imot det jeg kommer over :mrgreen::mrgreen:

 

samler også på kanonhylser, men det er ikke så lett å få tak i så mye forskjellig på den fronten.. hvis noen har noe de vil kvitte seg med, så tar jeg mer enn gjerne imot.. (the bigger, the better) :mrgreen::mrgreen:

har evt noen gamle hagl patroner i bytte.. sikkert noe annet småtteri også

Link to comment
Share on other sites

Ser folk samler ganske bredt men kan det ikke lett bli en ansamling? Det jeg mener er at man bør ha en viss kunnskap om det man samler på, vite hva det er, hvor det er/var brukt, hvem som laget det, når det ble produsert o.s.v.

Kanskje noen føler jeg litt tråkket på av min mening her men det er ikke ment som kritikk men som en vekker. Man har mye mer glede av ting som man kjenner bakgrunnen og historien til, enn fulle skuffer man ikke vet noe særlig om.

 

Jeg vil nok råde folk til å samler på noen nisjer men gjerne ta med div. annet som kuriosa rundt samleområdet. Ikke minst så er det lettere å skaffe seg kunnskap om litt begrensede områder innen patroner, samler man alt blir så blir lett litt stemoderlig på de fleste tingene.

 

Håper vi kan få en saklig diskusjon på dette

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...