Jump to content

Treningstips til figurjakt?


Thag

Recommended Posts

Tja, noen pedagog er jeg nok ikke, men jeg skyter noen stevner i året med greie resultater. På figurskyting så bruker jeg helt annen teknikk kontra all form for lerdueskyting. Stort sett så "sikter" jeg i forkant av papplappen. Og i det siste har det lært meg, at er man nøye på det, blir det ofte gode treff. Så er det selvfølgelig viktig og fortsette svingen i børsa etter skuddet. Mange av ekspertene mener 1/2 og 3/4 choke er bra , men selv foretrekker jeg Extra-Full i begge løpa i min børse. Det har jeg testa litt ut, så jeg vet at den går gått med det.

Link to comment
Share on other sites

For meg som skyter med optikk så hadde kanskje løpende elg eler villsvin vært det nærmeste jeg kan tenke meg treningsmessig, når jeg er på figurjakt så tenker jeg ikke hagleskyting i det hele tatt og det fungerer bra for meg.

Når jeg står bak og ser på skytteren foran meg så bestemmer jeg meg for hvilket foranhold jeg skal ha på figuren når jeg selv skal skyte, også skyter jeg så fort hagla er på riktig plass, jeg bruker ikke noe sving igjennom figuren eller noe sånt.

Tror det er viktig å bestemme seg på forhånd akkurat hva slags foranhold man skal ha, å begynne å bestemme seg for det mens figuren er i bevegelse fører ofte til at det blir rot.

 

De fleste jeg har spurt skyter med 3/4 choke til vanlig, på stevner med veldig små lapper kan man kanskje ha behov for full choke.

Selv har jeg fått over 30 hagl i pappen på skillefigurer med 3/4 choke, og mer enn det trenger man ikke, har man for trang choke blir naturligvis marginene også mindre.

Link to comment
Share on other sites

For meg som skyter med optikk så hadde kanskje løpende elg eler villsvin vært det nærmeste jeg kan tenke meg treningsmessig, når jeg er på figurjakt så tenker jeg ikke hagleskyting i det hele tatt og det fungerer bra for meg.

Skyter med optikk selv,har bare skutt ett stevne med dét, alle de andre har jeg skutt uten. Er veldig spent på å se om det gjør noe utslag.

 

De fleste jeg har spurt skyter med 3/4 choke til vanlig, på stevner med veldig små lapper kan man kanskje ha behov for full choke.

Selv har jeg fått over 30 hagl i pappen på skillefigurer med 3/4 choke, og mer enn det trenger man ikke, har man for trang choke blir naturligvis marginene også mindre.

 

Mitt problem er at jeg sleiver litt.. For å illustrere problemet: Siste gang jeg var på et stevne, mistet jeg to poeng på de første 11 skuddene, og 25 på de 5 siste. Ett stevne jeg forøvrig ikke hadde forhåpninger om å hevde meg i, da dette var første stevne med optikk, og jeg hadde innstilt meg på at ikke alt skulle klaffe første gangen. Men det ligger kanskje mest i det å holde fokus? Skyter forøvrig med full choke, men jeg vurderer å øke til 3/4.. Innbiller meg at det er litt åpent på de lengste holdene, men det er mulig jeg tar feil..

Link to comment
Share on other sites

Så lenge de bruker de vanligste pappskivene så er ikke 3/4 noe problem, noen arrangører er glad i å bruke mindre skiver, og da kan nok full choke ha noe for seg.....dette er riktignok i min hagle, men jeg har intrykk av at det er det som er normen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...